Nederlandse identiteitskaart

In het kort

Omschrijving

Om naar het buitenland te reizen, heeft u een geldig reisdocument nodig, zoals een identiteitskaart of een paspoort. Met een geldige Nederlandse identiteitskaart kunt u naar bepaalde landen reizen. Een Nederlandse identiteitskaart is 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder. Voor minderjarigen is de geldigheid 5 jaar. Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit aantonen. In Nederland bent u vanaf 14 jaar verplicht om uw identiteit te kunnen aantonen.


Kosten
  • Nederlandse identiteitskaart € 52,95
  • Nederlandse identiteitskaart voor minderjarigen (tot 18 jaar) € 28,35
  • Extra kosten spoedaanvraag identiteitskaart € 47,05

Hoe werkt het?

Identiteitskaart aanvragen

U vraagt uw nieuwe identiteitskaart aan bij Publiekszaken. U moet dit persoonlijk doen. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen identiteitskaart wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd.

U kunt digitaal een afspraak maken voor het aanvragen van een identiteitskaart. Ook kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0570. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd. U betaalt bij de aanvraag. Dat kan contant of met uw pinpas. Betalen met pinpas heeft onze voorkeur.

Identiteitskaart verlengen niet mogelijk

U kunt uw identiteitskaart niet verlengen. Als uw identiteitskaart verlopen is, moet u een nieuwe kaart aanvragen. Deze identiteitskaart heeft een nieuwe einddatum en een nieuw nummer.

Levertijd identiteitskaart

De levertijd voor een identiteitskaart op de locatie Deventer Leeuwenbrug is 4 werkdagen. Voor de locaties Bathmen en Schalkhaar geldt dat u de nieuwe identiteitskaart niet op de eerstvolgende maandag, maar vanaf de maandag daarna kunt ophalen.

Spoedaanvraag identiteitskaart

Heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Dan is het mogelijk om de volgende werkdag uw identiteitskaart op te halen. Voor spoedaanvragen kunt u vóór 14.00 uur terecht bij onze locatie Deventer Leeuwenbrug. In Schalkhaar en Bathmen kunt u geen spoedaanvraag doen. Let op, u betaalt voor een spoedaanvraag extra kosten.

Reisdocument kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart vermist (kwijt of gestolen)? Dan vult u bij de aanvraag van uw nieuwe reisdocument bij Publiekszaken een verklaring van vermissing in.

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument na vermissing/diefstal is het niet noodzakelijk dat u aangifte doet bij de politie. Alleen als uw reisdocument 2 keer binnen 1 jaar is vermist of 3 keer binnen 5 jaar, moet u aangifte doen bij de Nederlandse politie. Bij de nieuwe aanvraag neemt u dan het proces-verbaal mee. Hierin moeten alle gegevens van het vermiste reisdocument staan.

Identiteitskaart ophalen

U moet uw identiteitskaart persoonlijk ophalen bij Publiekszaken. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd. U kunt digitaal een afspraak maken voor het ophalen van een identiteitskaart. Ook kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0570. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Voor kinderen tot 12 jaar geldt dat ook (1 van) de gezaghouder(s) aanwezig moet zijn bij het ophalen. U heeft na de aanvraag maximaal 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen.

Noodpaspoort

Als u uw identeitskaart bent kwijtgeraakt en u moet wel onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Let op! Dit kan in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden. Lees meer op de website van de Koninklijke Marechaussee.


naar boven

Wat heeft u nodig?

  1. Een goedgelijkende kleuren pasfoto. Lees hier de voorwaarden waaraan uw pasfoto moet voldoen.
  2. Neem al uw reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) mee. Ook als deze niet meer geldig zijn. Als u geen paspoort of identiteitskaart heeft, neem dan uw rijbewijs mee. Ligt uw paspoort bij een ambassade, consulaat of visumbureau? Neem dan hiervan een schriftelijk bewijs mee.
  3. Voor kinderen onder de 12 jaar: schriftelijke toestemming van de gezaghouder(s). Meestal zijn dit de ouders. Als er 2 gezaghouders zijn, moeten beide gezaghouders toestemming geven. U moet de echtheid van de handtekeningen van de gezaghouder(s) aantonen met een geldig legitimatiebewijs.
naar boven

Achtergrond

Naamgebruik

Indien u gehuwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), dan kunt u de achternaam van uw (gewezen) echtgeno(o)te/partner op de identiteitskaart laten vermelden. Dit is niet verplicht, maar een keuze. Deze mogelijkheid bestaat voor beide echtgenoten/partners.

Identiteitsfraude

Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan. Hoe? Kijk op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.


naar boven

Voorwaarden

Identiteitskaart geldig voor welke landen?

De identiteitskaart is als reisdocument geldig voor: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Noord-Ierland, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Let op! Hoewel Kroatië de identiteitskaart erkent is het toch beter een paspoort te hebben als u naar Kroatië reist.

Vingerafdrukken

Vanaf maandag 20 januari 2014 hoeft u geen vingerafdrukken meer af te geven bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart.

Kinderen

Kinderbijschrijvingen in een paspoort zijn sinds 26 juni 2012 niet meer geldig. Ieder kind, ongeacht de leeftijd, moet een eigen paspoort of identiteitskaart hebben om naar het buitenland te kunnen reizen. Dit heeft verder GEEN invloed op de geldigheid van het paspoort waar de kinderbijschrijvingen in staan.

Voorbeeld
Uw eigen paspoort verloopt op 8 augustus 2014. In uw paspoort staan uw 2 kinderen bijgeschreven. Uw kinderen kunnen sinds 26 juni 2012 niet meer op de kinderbijschrijving reizen. Zij hebben sindsdien een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. U kunt zelf nog met uw paspoort reizen tot 8 augustus 2014.

Verklaring gezag

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. Over controle aan de Nederlandse grens bij het reizen met kinderen, vindt u meer informatie op de website van de Koninklijke Marechaussee. Daar vindt u ook voorbeelden van een Nederlandstalige en Engelstalige verklaring.

Thuis- en tehuisservice

De gemeente Deventer biedt voor de aanvraag van paspoorten en identiteitskaarten een thuis- en tehuisservice aan. Deze is voor mensen voor wie het onmogelijk is om naar de balie van Publiekszaken te komen. In de praktijk komen voornamelijk ouderen en mensen met een medische beperking hiervoor in aanmerking.

De thuis- en tehuisservice houdt in dat een medewerker van Publiekszaken aan huis komt voor de aanvraag van het reisdocument. Deze huisbezoeken vinden op afspraak plaats op de vrijdagochtend. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze service. Voor meer informatie en het maken van een afspraak kunt u bellen met 14 0570.


naar boven
Spring naar einde Spring naar begin