Logo gemeente Deventer

Eeuwenoude Lebuinuspleinen duurzamer de toekomst in

“De Lebuinuspleinen worden niet alleen mooi, maar ook toekomstbestendig”, vertelt projectleider Robert Boomkamp van gemeente Deventer. Hij zorgt er met zijn collega’s voor dat het plan voor de pleinen tiptop wordt uitgevoerd en heeft daarvoor onder meer veel contact met de aannemer.

 “Je loopt straks niet alleen over mooie pleinen, of zit er lekker op een terras. Er is ook goed gekeken naar veiligheid. En de pleinen worden zo duurzaam mogelijk gemaakt en ingericht.”

Klimaatverandering veroorzaakt extremere regenbuien en ook hebben we te maken met meer droogte in de zomer. Daar wordt bij de vernieuwing van de Lebuinuspleinen zéker rekening mee gehouden.

Wie ’s zomers verkoeling zoekt, kan neerstrijken onder de bomen die schaduw bieden – er komen er heel wat nieuwe bij. De grote waterpartij waarin kinderen kunnen spetteren, zorgt voor veel verdamping en ook dat werkt verkoelend, licht Robert toe.

En dat water? “Het Grote Kerkhof krijgt deels half-verharding dat water beter doorlaat, zodat het weg kan stromen”, vertelt Robert. “Dit materiaal heet Padvast en komt uit de Achterhoek.” Dat laatste is ook van belang, want de bouwmaterialen die gebruikt worden, zijn zo duurzaam als mogelijk. Hergebruikt, herbruikbaar, maar ook wordt gekeken dat niet te veel vervuilende transportkilometers worden gereden. Daarom worden materialen als het even kan in de buurt gekocht.

“We gebruiken veel oude materialen weer in het nieuwe plan”, licht Robert toe. “Zo worden de straatstenen van het Grote Kerkhof opnieuw toegepast.”


Afkoppelen van het riool

Terug naar het water. Bijzonder is dat de Lebuinuspleinen én het gigantisch grote dak van de Lebuinuskerk volledig van het riool worden afgekoppeld. Het schone regenwater komt niet in het riool terecht en vermengt zich dus niet met vervuild water. Dat scheelt een héleboel zuiveringskosten. Het schone regenwater zakt in de bodem en wordt daar in een ‘berging’ opgeslagen, wat goed is tegen verdroging.

“Komt er een gigantische hoosbui, dan wordt het riool in de omliggende straten ook minder belast”, vertelt Robert. Extra leuk: een aantal omwonenden sluit aan en laat de regenpijpen aan de voorkant van hun woningen ook afkoppelen van het riool. “Deze mensen liften mee op de pleinvernieuwing, hartstikke mooi toch? Dat geldt trouwens ook voor een deel van de Mariakerk.”


Groenere pleinen

De Lebuinuspleinen krijgen LED-verlichting. Daarnaast worden ze een stuk groener. Naast de 28 bomen die blijven staan, plant Het Groenbedrijf er in totaal 17 nieuwe. “We kiezen voor verschillende soorten, ook om te voorkomen dat als er een bomenziekte uitbreekt onder één soort ineens álle bomen het loodje leggen”, legt Robert uit. “Tegenover de Botermarkt maakt een deel van de huidige bestrating plaats voor bloemen, planten en hagen.”

Bestaande bomen krijgen een ‘bomen-APK’. De meeste bomen hebben op parkeerterreinen gestaan en grondverbetering is geen overbodige luxe. Dat gebeurt door met een soort ‘lans’ in de grond onder de boomwortels onder hoge druk voeding in te brengen. “We brengen bij dit zogenoemde ‘ploffen’ ook een speciaal doorlatend schuim aan, zodat de bomen in de toekomst makkelijker regenwater kunnen krijgen. Dit gaat ervoor zorgen dat de levensverwachting van de bomen stijgt.”

Wie wel eens een terrasje pakt op het Grote Kerkhof weet dat er dan wel eens pardoes ‘iets’ uit de boom op je tafeltje valt … “Dat is een soort plak dat veroorzaakt wordt door luizen”, weet Robert.

“Het type linde dat in het verleden is geplant is gevoelig voor luis. Maar daar gaan we iets aan doen. We brengen via het ploffen een speciaal knoflookextract in. Dat wordt uiteindelijk door de takken en het blad opgenomen en dat vermindert luis. Luizen hebben namelijk een hekel aan knoflook.”


Stil en schoon aan het werk

Wie de Lebuinuspleinen nu wel eens passeert, kán het niet ontgaan zijn: er is opvallend weinig bouwverkeerlawaai. Dat komt omdat alle apparaten en machines die de aannemer gebruikt, verplicht elektrisch moeten zijn. “Dat scheelt niet alleen lawaai, maar ook veel uitstoot en fijnstof”, benadrukt Robert. “Van grotere vrachtwagens is helaas nog geen elektrische variant, maar wat er wél is wordt ook gebruikt.”