Identiteitskaart

Om naar het buitenland te reizen, heeft u een geldig reisdocument nodig, zoals een identiteitskaart of een paspoort. Met een geldige Nederlandse identiteitskaart kunt u naar bepaalde landen reizen. Met uw identiteitskaart toont u uw identiteit aan: het is een legitimatiebewijs. In Nederland bent u vanaf 14 jaar verplicht om uw identiteit te kunnen aantonen.

Nederlandse identiteitskaarten die zijn aangevraagd na 9 maart 2014 zijn 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder. Voor minderjarigen is de geldigheid 5 jaar.

Afspraak maken

Identiteitskaart aanvragen

U vraagt uw nieuwe identiteitskaart aan bij Publiekscontacten. U doet dit persoonlijk. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen identiteitskaart wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd.

U kunt een afspraak maken voor het aanvragen van een identiteitskaart. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd. Heeft u een vraag? U kunt deze stellen via WhatsApp.

Identiteitskaart verlengen niet mogelijk

U kunt uw identiteitskaart niet verlengen. Als uw identiteitskaart verlopen is, moet u een nieuwe kaart aanvragen. Deze identiteitskaart heeft een nieuwe einddatum en een nieuw nummer.

Wat heeft u nodig bij de aanvraag?

  1. Een goedgelijkende kleuren pasfoto. Lees hier de voorwaarden waaraan uw pasfoto moet voldoen.
  2. Neem al uw reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) mee. Ook als deze niet meer geldig zijn. Als u geen paspoort of identiteitskaart heeft, neem dan uw rijbewijs mee. Ligt uw paspoort bij een ambassade, consulaat of visumbureau? Neem dan hiervan een schriftelijk bewijs mee.
  3. Voor kinderen onder de 12 jaar zijn er 3 mogelijkheden
    • Beide ouders of gezaghouders gaan mee naar de aanvraag. Zij moeten zich allebei legitimeren.
    • Een ouder of gezaghouder gaat mee naar de aanvraag. Hij/zij moet zich legitimeren. De andere ouder of gezaghouder geeft schriftelijke toestemming. Ook neemt u een kopie mee van zijn of haar legitimatiebewijs.
    • Komt er geen ouder of gezaghouder mee naar de aanvraag? Dan moeten beide ouders of gezaghouders schriftelijke toestemming geven. Ook neemt u kopieën van hun legitimatiebewijzen mee.
  4. Uw pinpas. U betaalt bij de aanvraag en kunt alleen met PIN betalen.

Reisdocument kwijt of gestolen

Is uw paspoort of identiteitskaart vermist (kwijt of gestolen)? Dan vult u bij de aanvraag van uw nieuwe reisdocument bij Publiekscontacten een verklaring van vermissing in.

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument na vermissing/diefstal is het niet noodzakelijk dat u aangifte doet bij de politie. Alleen als uw reisdocument 2 keer binnen 1 jaar is vermist of 3 keer binnen 5 jaar, moet u aangifte doen bij de Nederlandse politie. Bij de nieuwe aanvraag neemt u dan het proces-verbaal mee. Hierin moeten alle gegevens van het vermiste reisdocument staan.

Noodpaspoort

Als u uw identiteitskaart bent kwijtgeraakt en u moet wel onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Let op! Dit kan in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Tarieven 2017

Nederlandse identiteitskaart

€ 50,66

Nederlandse identiteitskaart voor minderjarigen (tot 18 jaar)

€ 28,63

Extra kosten spoedaanvraag identiteitskaart

€ 47,55

U betaalt bij de aanvraag. U kunt alleen met PIN betalen.

Levertijd identiteitskaart

De levertijd voor een identiteitskaart op locatie stadhuis Deventer is 5 werkdagen. Voor de locaties Bathmen en Schalkhaar geldt dat u de nieuwe identiteitskaart niet op de eerstvolgende maandag, maar vanaf de maandag daarna kunt ophalen.

Spoedaanvraag identiteitskaart

Heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Voor spoedaanvragen kunt u vóór 14.00 uur terecht bij onze locatie stadhuis Deventer. U kunt uw identiteitskaart dan de volgende werkdag na 09.30 uur ophalen. In Schalkhaar en Bathmen kunt u geen spoedaanvraag doen. Let op, u betaalt voor een spoedaanvraag extra kosten.

Identiteitskaart ophalen

U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op bij Publiekscontacten. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd. U kunt een afspraak maken voor het ophalen van een identiteitskaart. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Voor kinderen tot 12 jaar geldt dat ook (1 van) de gezaghouder(s) aanwezig moet zijn bij het ophalen. U heeft na de aanvraag maximaal 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen.

Heeft u na 9 maart 2014 een identiteitskaart aangevraagd, dan is deze 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder. Voor minderjarigen is de geldigheid 5 jaar.

Identiteitskaart geldig voor welke landen?

De identiteitskaart is als reisdocument geldig voor: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Noord-Ierland, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland.

Let op! Hoewel Kroatië de identiteitskaart erkent is het toch beter een paspoort te hebben als u naar Kroatië reist.

Vingerafdrukken

U hoeft geen vingerafdrukken af te geven bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart.

Verklaring gezag

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming. De verklaring, het uittreksel Gezag, kunt u aanvragen bij Publiekszaken. Het uittreksel kost € 17,80 en is klaar terwijl u wacht. 

Over het reizen met een minderjarige naar het buitenland, leest u meer op de website Centrum Internationale Kinderontvoering.

Thuis- en tehuisservice

De gemeente Deventer biedt voor de aanvraag van paspoorten en identiteitskaarten een thuis- en tehuisservice aan. Deze is voor mensen voor wie het onmogelijk is om naar de balie van Publiekscontacten te komen. In de praktijk komen voornamelijk ouderen en mensen met een medische beperking hiervoor in aanmerking.

De thuis- en tehuisservice houdt in dat een medewerker van Publiekscontacten aan huis komt voor de aanvraag van het reisdocument. Deze huisbezoeken vinden op afspraak plaats. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze service. Voor meer informatie en het maken van een afspraak kunt u bellen met 14 0570.

Naamgebruik

Als u getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), dan kunt u de achternaam van uw partner op de identiteitskaart laten vermelden. Dit is niet verplicht, maar een keuze. Deze mogelijkheid bestaat voor beide partners.

Identiteitsfraude

Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan. Hoe? Kijk op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.

Voor een Nederlandse identiteitskaart kunt u terecht op de locaties stadhuis DeventerBathmen en Schalkhaar.

U kunt uw vragen over de identiteitskaart stellen via WhatsApp.

English Deutsch