Logo gemeente Deventer

Parkeervergunning bewoners

Woont u in een buurt waar betaald parkeren geldt? Dan kunt u in aanmerking komen voor een parkeervergunning voor bewoners. Bekijk de kaart met de parkeerzones. In de kaart kunt u klikken op de kleurvlakken. U ziet dan welke zone gekoppeld is met welke parkeervergunning. De vergunning is gebonden aan het kenteken van uw auto.

U kunt een parkeervergunning aanvragen, zodra u bij de gemeente bent ingeschreven als bewoner op het adres in de vergunninghouderszone. Bekijk voor welke zone u een parkeervergunning kunt aanvragen (pdf, 6 MB).

Het parkeervergunningssysteem bestaat uit 2 onderdelen: het Parkeerloket en een bijbehorende mijn.2Park.nl. Bekijk de handleiding Parkeerloket (pdf, 2 MB) en de handleiding mijn.2Park.nl (pdf, 400 KB). Hoe het nieuwe parkeervergunningsysteem werkt, wordt ook uitgelegd in een filmpje.

Heeft u hulp nodig met het nieuwe parkeervergunningsysteem, stuur dan een e-mail naar parkeren@deventer.nl.

Zijn aan uw vergunning meerdere kentekens gekoppeld? Dan kun u met de mijn.2Park.nl gemakkelijk wisselen van kenteken.

Parkeervergunning betaald? Dan kunt u meteen parkeren 

Heeft u de parkeervergunning online aangevraagd en betaald via het Parkeerloket, dan krijgt u meteen digitaal de parkeervergunning. Deze staat dan in het Parkeerloket onder Huidige producten. U kunt direct parkeren. Staan er meerdere kentekens op uw parkeervergunning? Let er dan op dat u het kenteken waarmee u parkeert, activeert in de mijn.2Park.nl

Aan de balie aanvragen

Een parkeervergunning aanvragen kan ook aan de balie. U neemt dan mee:

  • uw DigiD of legitimatiebewijs;
  • kentekenbewijs of -bewijzen;
  • heeft u een lease-auto, neem dan het leasecontract mee;
  • een betaalmiddel. Betalen met creditcard is niet mogelijk.

Heeft u betaald? Dan kunt u vanaf dat moment parkeren. Let er wel op dat u het goede kenteken hebt geactiveerd. 

Wachtlijst

Voor de zone Binnenstad is momenteel een wachtlijst van een paar maanden. U kunt zich op de wachtlijst zetten via het Parkeerloket. U hoeft nog niets te betalen. Zodra er een plek vrij komt, krijgt u een e-mail. Daarin staat wat u moet doen om de vergunningaanvraag definitief af te ronden.

In het Parkeerloket betaalt u met iDEAL. U kunt kiezen uit 3 betaalperiodes: 3 maanden (kwartaal), 6 maanden (half jaar) of 12 maanden (1 jaar). U betaalt alleen voor de periode dat u de parkeervergunning heeft.

 

Tarieven per kalenderjaar, 2024

Zone Binnenstad  € 336
Zone Schilwijken  € 165
1e vergunning Zone Buitencentrum € 89
2e vergunning Zone Buitencentrum  € 205

 

Betalingsverzoeken staan klaar in het Parkeerloket

Wij verlengen uw parkeervergunning automatisch met dezelfde looptijd. U krijgt altijd 1 maand voor het aflopen van uw betaalperiode, een e-mail met het verzoek om de volgende periode te betalen. De betaling staat dan voor u klaar in het Parkeerloket

Zodra u betaalt, is de parkeervergunning weer geldig. Betaalt u niet (op tijd), dan vervalt uw parkeervergunning. U loopt dan risico op een parkeerboete.

U wilt de betaalperiode veranderen

De door u gekozen betaalperiode geldt voor de gehele tijd dat u de parkeervergunning heeft. Wilt u een andere betaalperiode? Dan moet u de parkeervergunning beëindigen en opnieuw aanvragen. U kiest hierbij voor een andere betaalperiode. Dit kunt u regelen via het Parkeerloket. U kunt hiervoor ook terecht aan de balie.

Heeft u een bewonersvergunning voor de zone Binnenstad? Neem contact op via parkeren@deventer.nl. Wij passen de betaalperiode voor u aan.

Parkeervergunning betaald? Dan kunt u meteen parkeren 

Heeft u de parkeervergunning online aangevraagd en betaald via het Parkeerloket, dan krijgt u meteen digitaal de parkeervergunning. Deze staat dan in het Parkeerloket onder Huidige producten. U kunt direct parkeren. Staan er meerdere kentekens op uw parkeervergunning? Let er dan op dat u het kenteken waarmee u parkeert, activeert in de mijn.2Park.nl

U staat op de wachtlijst

Staat u na de aanvraag op een wachtlijst? Dan hoeft u nog niets te betalen. Zodra er een plek vrij komt, krijgt u een e-mail. Daarin staat ook wat u moet doen om de vergunningaanvraag definitief af te ronden.

U komt in aanmerking voor een parkeervergunning als:

  • U bent ingeschreven op het adres in de zone, waarvoor u een vergunning aanvraagt.
  • Het kenteken op uw naam staat.
Staat het kenteken niet op uw naam? Dan moet u een document uploaden in het Parkeerloket:
  • Staat het kenteken op naam van uw partner of huisgenoot? Deze persoon moet dan op hetzelfde adres ingeschreven staan. U toont dit aan met een kopie van het kentekenbewijs, met daarop adresgegevens van de houder van het kenteken.
  • Heeft u een lease- of huurauto? U toont dit aan met een getekende overeenkomst van het bedrijf. Dit bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De overeenkomst is voorzien van een handtekening of stempel van het bedrijf. Ook staan uw naam en het kenteken vermeld.
  • Heeft u een auto van uw werkgever, dan moet u hier altijd over kunnen beschikken. U toont dit aan met een getekende overeenkomst. Deze is voorzien van een logo, handtekening en stempel van uw werkgever. Ook staan uw naam en het kenteken vermeld.
  • Heeft u tijdelijk een auto van de garage? U toont dit aan met het formulier tijdelijke kentekenwijziging (pdf). U uploadt het ingevulde formulier zodra u het tijdelijke kenteken toevoegt aan het Parkeerloket. U kunt dit doen voor maximaal 3 weken per kalenderjaar.

U betaalt op tijd in de door u gekozen betalingsperiode (zie tabblad Aanvraag). Als u niet op tijd betaalt, vervalt uw parkeerrecht en loopt u het risico op een parkeerboete.

Voor bewoners is het niet altijd mogelijk om een parkeervergunning aan te vragen. Een aanvraag is afhankelijk van de regels én het adres waar de bewoner woont. Wanneer u gebruik maakt of gebruik kunt maken van parkeervoorzieningen, is het mogelijk dat uw adres op deze adressenlijst (pdf) staat. Staat uw adres op de lijst, dan komt u niet in aanmerking voor een (2e) parkeervergunning.

Zone Binnenstad

Binnen deze zone is de parkeerruimte beperkt. Dit betekent dat we een vast aantal vergunningen uitgeven. Daarom kan het zijn, dat wij u op de wachtlijst moeten plaatsen.

Binnen de zone Binnenstad kunt u maximaal 1 vergunning per adres aanvragen. Wel kunt u 2 kentekens opgeven per parkeervergunning. Heeft u meerdere kentekens gekoppeld aan uw vergunning? Dan kunt u die via de mijn.2Park.nl gemakkelijk wisselen. Beschikt u, of kunt u beschikken over parkeerruimte op uw eigen terrein? Dan komt u niet in aanmerking voor een bewonersvergunning.

  • Vergunninghouders voor de zone Binnenstad mogen ook parkeren in de parkeerlocatie Polstraat. Hiervoor kunt u aan de balie een toegangspas aanvragen. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.  
  • Op de parkeerplaatsen in tariefzone 1 (kortparkeerplaatsen) mag u parkeren op maandag tot en met zondag tussen 17.00 en 09.00 uur.

Zone Schilwijken / Buitencentrum

  • Binnen de zone Schilwijken kunt u maximaal 2 vergunningen per adres aanvragen.
  • Binnen de zone Buitencentrum kunt u maximaal 2 vergunningen per adres aanvragen. 

Beschikt u, of kunt u beschikken over parkeerruimte op uw eigen terrein? Dan kan het voorkomen dat u maar 1 of zelfs geen parkeervergunning krijgt toegekend. Krijgt u in dit geval een vergunning toegekend voor de zone Buitencentrum? Dan betaalt u het tarief van een 2e parkeervergunning (zie tabblad ‘Kosten’). 

De vergunning kunt u koppelen aan 2 kentekens, zodat u gemakkelijk kunt wisselen van voertuig. Dit betekent niet dat u met 1 vergunning tegelijkertijd 2 voertuigen kunt parkeren in het vergunninggebied. Heeft u meerdere kentekens gekoppeld aan uw vergunning? Dan kunt u die via de mijn.2Park.nl gemakkelijk wisselen.

  • Met een vergunning voor de zone Schilwijken kunt u parkeren in alle Schilwijken en Buitencentrum zones.
  • Met een vergunning voor de zone Buitencentrum kunt alleen parkeren in de zones Buitencentrum.

(Tijdelijke) kentekenwijziging 

Heeft u (tijdelijk) een ander voertuig, dan kunt u het kenteken wijzigen in het Parkeerloket. Staat de auto niet op uw naam, maar gaat het om een leaseauto of een tijdelijke auto van de garage? Zorg dan voor het bewijsdocument als pdf. Deze heeft u nodig tijdens het wijzigen van het kenteken. Download het formulier tijdelijke kentekenwijziging (pdf, 124 KB).

Afhankelijk van het aantal kentekens dat u heeft, moet u ook een handeling uitvoeren in mijn.2Park.nl. Zo loopt u geen risico op een parkeerboete. Hieronder de acties voor de verschillende situaties:

U had 1 kenteken en houdt 1 kenteken

Is de kentekenwijziging permanent, dan hoeft u verder niets te doen. Is het een tijdelijke kentekenwijziging, bijvoorbeeld een leenauto van de garage? Zorg dan dat u uw eigen kenteken op tijd terugzet.

U had 1 kenteken en gaat naar 2 kentekens

U moet een koppeling maken met mijn.2Park.nl om te kunnen switchen tussen de 2 kentekens. U mag namelijk maar 1 auto tegelijk parkeren.

U had 2 kentekens en gaat naar 1 kenteken

U hoeft verder niets te doen. U heeft mijn.2Park.nl niet meer nodig om van kenteken te switchen. 

Let op: in het scherm van mijn.2Park.nl ziet u bij de vergunning ‘Geblokkeerd’ staan. U heeft gewoon een geldige vergunning. Dit is hoe de mijn.2Park.nl aangeeft, dat u de app niet meer nodig heeft om van kenteken te wisselen. U heeft nog maar 1 kenteken opgegeven. Dat kenteken staat automatisch geactiveerd in het Parkeerloket. Met de 3 balletjes rechts kunt u de melding verwijderen.

U had 2 kentekens en verandert 1 kenteken

Vergeet dan niet het nieuwe 2e kenteken te activeren in mijn.2Park.nl. Is het een tijdelijke kentekenwijziging, bijvoorbeeld een leenauto van de garage? Zorg dan dat u uw eigen kenteken op tijd terugzet.

Ik ga verhuizen

Verhuist u naar een adres buiten uw vergunninghouderszone? Beëindig dan uw parkeervergunning in het parkeerloket Deventer E-loket (gemeenteportaal.nl). Log in met uw DigiD, ga naar huidige producten en beëindig het parkeerproduct. Ontvangt u geld terug omdat u de bewonersvergunning eerder heeft beëindigd dan dat de looptijd is afgelopen? Dit bedrag ontvangt u 6 tot 8 weken na beëindiging van de bewonersvergunning.

Blijft u in dezelfde zone wonen? Neem contact op via parkeren@deventer.nl.

Mijn e-mailadres is gewijzigd 

Wijzig uw e-mailadres in het Parkeerloket. Hierdoor wijzigt ook het e-mailadres voor de mijn.2Park.nl.

Ik ben de koppeling met de mijn.2Park.nl kwijt

  • Log in op het Parkeerloket met uw DigiD
  • Ga naar Huidige producten. 
  • Selecteer uw parkeervergunning.
  • Klik op de button 'Stuur 2Park koppelmail'. Het kan even duren voordat u de e-mail ontvangt.

Parkeercontrole

Team Toezicht & Handhaving controleert via het scannen van kentekens of iemand een geldige parkeervergunning heeft. Let er dus op dat het goede kenteken is geactiveerd in de mijn.2Park.nl.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op. U kunt ook een afspraak maken (kies activiteit Parkeervergunningen).