Meldpunt misstanden zorg

Bij het Meldpunt misstanden zorg kan je signalen van slechte zorg en/of ondersteuning doorgeven of vermoedens dat het zorggeld niet goed besteed wordt. Je kan een melding doen voor jezelf of voor iemand anders.

Klachten over een zorgaanbieder moet je eerst melden bij de aanbieder zelf. Iedere zorgaanbieder die een contract heeft met de gemeente, heeft een klachtenprocedure.

Wat is het Meldpunt misstanden zorg?

Geld dat is bestemd voor zorg aan inwoners moet ook daadwerkelijk aan zorg worden uitgegeven. Soms komt het voor dat mensen of instellingen zorgkosten declareren voor zorg die niet is geleverd. Of dat de geleverde zorg slecht is. Soms is een persoonsgebonden budget aan andere zaken besteed dan waarvoor het is toegekend.  Je kan dit doorgeven aan het Meldpunt misstanden zorg.

Wat doen wij met jouw melding?

Als jouw melding binnenkomt, bekijkt de toezichthouder:

  • of verder onderzoek naar de cliënt/zorgaanbieder of budgethouder nodig is;
  • of er sprake is van een situatie waar direct actie moet worden ondernomen;
  • of de melding doorgestuurd moet worden naar een andere organisatie. Dat gebeurt als en andere organisatie bevoegd is om onderzoek te doen, bijvoorbeeld de GGD.

Algemene of onduidelijke meldingen registreren wij, maar worden verder niet in behandeling genomen.