Samenvatting coalitieakkoord 2026-2030 in begrijpelijke taal

Werken aan vooruitgang, kansen voor iedereen: plannen van PRO, Gemeentebelang en D66 voor de komende 4 jaar.

PRO, Gemeentebelang en D66 gaan samenwerken bij het besturen van de gemeente Deventer. Zo'n samenwerking van partijen heet een ‘coalitie’. Op vrijdag 19 juni presenteerden zij hun plannen voor de komende 4 jaar in de bibliotheek in Deventer. De titel van het plan is: ‘Werken aan vooruitgang, kansen voor iedereen’.

Ook stelden de partijen hun wethouders voor: Matthijs Nijboer en Karin Obdeijn van PRO, Marcel Elferink en Lars Wijnhoud van Gemeentebelang en Rik van Wijk van D66. Op 24 juni stemt de gemeenteraad over de benoeming van de wethouders. 

Wonen, zorg, leefomgeving en veiligheid

De nieuwe coalitie wil werken aan grote onderwerpen die veel met elkaar te maken hebben: wonen, zorg, leefomgeving en veiligheid. Belangrijk is dat mensen elkaar helpen, dat wijken groen en prettig zijn, en dat inwoners zich sterk en veilig voelen.

Het onderwerp 'wonen' krijgt veel aandacht in de plannen. 4 wethouders gaan zich hiermee bezighouden. Ook komt er een aparte wethouder voor het volle elektriciteitsnet, voor digitaal werken en voor dierenwelzijn.

Wijken en dorpen voor nu en straks

De coalitie wil dat wijken en dorpen ook in de toekomst prettig blijven om in te wonen, leven en werken. Daarom wil de coalitie bouwen aan sterke en toekomstbestendige wijken en dorpen. Gezondheid, een prettige leefomgeving en het voorkomen van problemen krijgen daarbij meer aandacht. Ook blijven ontmoetingsplekken, verenigingen en andere lokale voorzieningen zoals buurthuizen, scholen en gezondheidszorg belangrijk. 

Niet overal is dezelfde aanpak nodig. Daarom kijkt de gemeente per wijk of dorp wat nodig is. Zo wil de coalitie zorgen voor sterke en veerkrachtige gemeenschappen.

Veel nieuwe huizen bouwen

De coalitie wil 11.500 nieuwe huizen bouwen tot 2040. Bijvoorbeeld in Wechelerhoek en Baarlerhoek. Ook rond station Colmschate kan gebouwd worden. Over Stadsland wordt nu nog geen besluit genomen.

Een goede leefomgeving is belangrijk voor de gezondheid. Daarom zoekt de gemeente naar een evenwicht tussen wonen, groen, bereikbaarheid en parkeren. Er moeten genoeg plekken zijn om te spelen, bewegen en elkaar te ontmoeten.

Extra aandacht voor natuur en dieren

Er komt extra aandacht voor natuur, voor dieren en voor de aantallen verschillende soorten planten en dieren. Bij het bouwen van huizen zorgt de gemeente voor voldoende groen. Gezonde, volwassen bomen worden zoveel mogelijk behouden. De gemeente houdt zich aan de afspraken over windenergie. Windmolens worden zorgvuldig geplaatst langs de A1. Ook start een proef met ‘rechten voor de natuur’.

Goed bereikbaar, veilige kruisingen

Op de meeste wegen worden lopen en fietsen en openbaar vervoer het belangrijkst, en daarna pas de auto. Op een aantal doorgaande wegen staat de auto voorop. Daardoor blijft Deventer goed bereikbaar. De gemeente werkt aan veilige kruisingen en zet in op een extra perron bij het station. Op een deel van de Welle, bij het pontje, komt een veilige oversteek waar auto’s maximaal 30 kilometer per uur mogen rijden. 

Voldoende geld om van te leven

De gemeente wil dat iedereen voldoende geld heeft om van te leven. Regelingen voor mensen met weinig inkomen moeten makkelijker worden. Er komt meer aandacht voor het vroeg ontdekken van schulden. De gemeente wil werken vanuit vertrouwen in plaats van controle. 

Iedereen moet kunnen sporten en gebruik kunnen maken van zorg. Extra aandacht gaat naar kinderen en jongeren in gezinnen met weinig geld.

Scholen groen en gezond

De gemeente wil dat elk kind zich goed kan ontwikkelen, van jonge leeftijd tot en met hun opleiding. Scholen worden ook plekken waar mensen elkaar ontmoeten. Ze moeten groen, gezond en veilig zijn.

Door scholen en bedrijven beter samen te laten werken, krijgen inwoners meer kansen en wordt de economie sterker. Alle talenten zijn belangrijk: praktisch, technisch, creatief en theoretisch.

Kunst en cultuur maken Deventer aantrekkelijk. Daarom groeit het geld dat de gemeente hier aan uitgeeft, mee met het aantal inwoners.

Iedereen welkom en veilig

Deventer wil een gemeente zijn waar iedereen mee kan doen en waar iedereen zich welkom en veilig voelt. Discriminatie wordt tegengegaan, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt en woningmarkt.

De stad blijft gastvrij en vangt mensen op die moeten vluchten voor oorlog of geweld. Nieuwkomers zijn welkom en mogen snel meedoen in de samenleving.

Investeren in de toekomst

De gemeente heeft een goede financiële basis en investeert in de toekomst van Deventer. Daarbij wordt ook gekeken naar de kosten voor inwoners en bedrijven.

De gemeente wil inwoners meer betrekken bij plannen en besluiten. Door op tijd te luisteren naar ideeën en zorgen, kunnen betere keuzes worden gemaakt en groeit het vertrouwen. Inwoners moeten beter weten hoe ze kunnen meedenken en meepraten. 

Het hele coalitieakkoord met alle afspraken is hier te vinden: www.deventer.nl/formatie