Budgetbeheer
Vind je het lastig om jouw geldzaken te regelen? Is er iets veranderd in jouw situatie, waardoor het niet meer lukt om overzicht te houden? Neem contact op met het BAD. Zij kunnen jou hierbij helpen. Budgetbeheer helpt jou bij het betalen van de rekeningen. Je krijgt weer overzicht en kan vaak na een tijdje zelf weer de betalingen doen.
Betalingen inzien
- Betalingen op jouw budgetbeheerrekening volg je via BAD online(Verwijst naar een externe website).
- Het duurt meestal 1 werkdag voordat een betaling van het BAD op je rekening staat.
Extra geld aanvragen? Zo werkt het
- Extra geld aanvragen kan via BAD online(Verwijst naar een externe website). Dit kan alleen als er genoeg geld beschikbaar is onder: '8 vrij opneembaar'.
- Als je aanvraag is goedgekeurd, zie je dit terug in BAD online bij je bij- en afschrijvingen.
- Meestal duurt het 1 werkdag voordat het geld op je rekening staat.
Hoe werkt het?
Bij budgetbeheer worden jouw inkomsten ontvangen op een rekening bij het BAD die op jouw naam staat. Hiermee worden de afgesproken rekeningen betaald. Een deel van het geld krijg je om van te leven.
Er wordt samen met jou een overzicht van jouw inkomsten en uitgaven gemaakt. Dit noemen wij een budgetplan. Het budgetplan maakt duidelijk wat jouw inkomsten zijn en welke betalingen er moeten worden gedaan. Bijvoorbeeld: jouw salaris/uitkering en toeslagen worden door het BAD ontvangen. De budgetbeheerder betaalt jouw huur of hypotheek, energie, water en ziektekosten en alle andere afgesproken rekeningen. Jij ontvangt vervolgens week- of maandgeld.
Door budgetbeheer is de kans op betalingsachterstanden of nieuwe schulden kleiner.
Hoe lang duurt budgetbeheer?
Budgetbeheer is tijdelijk en duurt maximaal 2 jaar. Na deze periode kijken we samen of jij je geldzaken weer zelf kan regelen. Lukt dat nog niet? Dan kan budgetbeheer in uitzonderlijke gevallen worden verlengd. Gaat het al goed? Dan kunnen we ook eerder stoppen.
Budgetbeheer aanvragen
Het makkelijkste is om eerst contact op te nemen met het BAD. Dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.
Maar je kan ook direct een volledige aanvraag invullen via DigiD(Verwijst naar een externe website). Heb je geen DigiD en vul je liever een aanvraagformulier op papier in? Gebruik dan het aanvraagformulier in pdf. Het formulier kan je:
- inleveren op het stadhuis, Grote Kerkhof 1, Deventer.
- mailen via Veilig mailen(Verwijst naar een externe website) naar bad@deventer.nl(Verwijst naar een e-mailadres).
Stuur je persoonlijke of vertrouwelijke informatie veilig. Lees meer over veilig mailen. - per post sturen naar:
Budget Adviesbureau Deventer
Antwoordnummer 225 (geen postzegel nodig)
7401 JH Deventer
Inleveren bij de aanvraag
- een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
- een kopie van jouw legitimatiebewijs
Na de aanvraag
Na de ontvangst van de aanvraag nemen wij telefonisch contact met je op.
Kosten
Je betaalt een eigen bijdrage per maand voor budgetbeheer:
- heb je een schuldregeling aangevraagd, dan betaal je € 11
- vraag je zelf budgetbeheer aan en heb je geen schulden, dan betaal je € 57
Inwoners van de gemeente Olst-Wijhe betalen zelf geen vergoeding. Dit doet je gemeente voor jou.
Belangrijk voor budgetbeheer
- Je vertelt alles over je geldzaken. Alleen dan is een goed plan mogelijk.
- Al jouw inkomsten en de toeslagen gaan naar jouw rekening bij het BAD.
- Je zorgt voor voldoende geld om de rekeningen te betalen.
- Je stuurt de rekeningen op tijd naar jouw budgetbeheerder.
- De budgetbeheerder betaalt alleen die rekeningen waarvoor dat in het plan is afgesproken.
Neem contact op met het Budget Adviesbureau (BAD) via bad@deventer.nl(Verwijst naar een e-mailadres) of bel 0570 - 69 35 35(Verwijst naar een telefoonnummer). Of vul het contactformulier in.