Samenvatting bijeenkomst Woningbouw Bettinkdijk Loo
Op 27 maart 2024 was er in het NoaberLOOkaal een bijeenkomst over de woningbouw aan de Bettinkdijk in Loo. Hier leest u de opbrengst van de ontwerp-tafels en de CPO-tafels. U vindt een overzicht van de gestelde vragen met daarbij de antwoorden.
-
Opzet van de rijwoningen
-
Opzet rijwoningen: waarom vallen niet juist de oostelijke rijwoningen in de categorie ‘starterswoning’? Dat voelt voor sommigen logischer vanwege de positie, afstand tot de entree en het aantal (5 ten opzichte van 4).
Aan deze rij zijn hogere eisen gesteld vanwege de naastgelegen vereniging. Hierdoor is een hogere nok nodig wat maakt dat dat de woningen niet in de categorie 'goedkoop' kunnen worden gebouwd.
Volgens de berekeningen vallen de verwachte kosten voor deze oostelijke rijwoningen in de prijsklasse ‘betaalbaar’. Tegelijkertijd geldt wel dat uitgifte via CPO ervoor zorgt dat men zelf (bouwend volgens de opgelegde randvoorwaarden) de uiteindelijke kosten bepaald.
-
Opzet rijwoningen: hoeveel schuifruimte is er nog? Er kan toch nog wel geschoven worden, of bijvoorbeeld met een smallere beukmaat worden gebouwd, zodat er eventueel ruimte is voor een extra woning?
Deze opzet zal in grote lijnen gevolgd worden. Bovendien zal de waterberging nog verder worden uitgewerkt en vraagt wellicht nog wat meer ruimte. Meer woningen zijn niet mogelijk, mede vanwege de benodigde ruimte voor parkeren.
Mogelijk biedt de uitgifte in CPO nog mogelijkheden voor een optimalere indeling, maar dit levert geen ruimte op voor een extra woning.
-
'Achterzijde' perceel: wat voor groen komt er te staan? En wie gaat het onderhouden?
- We streven naar struiksoorten (sleedoorn/meidoorn) aangevuld met een aantal kleinere bomen.
- Toegevoegd dat er af en toe openingen tussen de struiken komen, zodat vanuit het plangebied zelf ook uitzicht is over het grasland.
- De hagen op de perceelgrenzen zijn van de bewoners. De begroeiing aan de achterzijde komt net als de weg op openbaar terrein, die beheerd wordt door de gemeente.
-
Natte bodem: zal er worden opgehoogd?
Vermoedelijk is het voor de woningen inderdaad noodzakelijk om op te hogen, hier wordt nog nader onderzoek voor verricht.
-
Aantal parkeerplaatsen: is het parkeren in totaal niet te weinig?
De tweekapper en de vrijstaande woningen hebben 2 parkeerplaatsen op eigen terrein. De parkeerplaatsen in de openbare ruimte zijn voor de rijwoningen. Het totaal voldoet aan de parkeernormen.
-
Algemene opmerkingen ontwerp-tafels
-
Schuurwoningen passend bij het idee van een schuur, maar sluit ook beter aan bij het bestaande dorp, als een soort ‘nieuwe schuren’. Gepotdekselde, zwarte schuren worden ook genoemd, aangezien die al meer in en rondom Loo te vinden zijn.
-
Hoofdwoning: rode/bruine baksteen. Geen lichte baksteen (wit/grijs); dit sluit niet aan op de rest in Loo, en blijft bovendien minder lang mooi. Hout wordt ook voor de hoofdwoningen als optie genoemd, volledig of deels. Licht hout heeft het risico groen te worden.
-
-
-
Opbrengst CPO-tafels
-
Kan de vrijstaande woning ook een tweekapper worden?
Dat is niet mogelijk. Wanneer een vrijstaande woning een tweekapper wordt, betekent dit dat een extra woning aan het plan wordt toegevoegd. Dit heeft gevolgen voor de waterberging en de parkeeropgave. De waterberging vraagt wellicht dan nog meer ruimte, ook is er geen ruimte om 2 parkeerplaatsen extra te maken voor een extra woning (globaal benodigd onder behoud van de parkeernorm).
-
Hoe gaat de gemeente om met de vraag naar meer betaalbare woningen voor de lokale starters? Kan het programma ook anders ingevuld worden dan nu voorgesteld?
Het woningbouwprogramma is volgens de routekaart. Afhankelijk van de ontwikkelingen daarna bekijken we de volgende fase. Het plantraject voor de volgende locatie(s) start bij 75% verkoop + 1 jaar. Dit staat ook in de routekaart.
-
Zijn er subsidies of andere mogelijkheden vanuit de gemeente zodat de voorfinanciering van een CPO-project geen drempel voor starters of jongeren vormt?
Er zijn op dit moment geen mogelijkheden daarvoor binnen de gemeente.
-
Legt de gemeente het verschil bij in het geval de bouwkosten hoger uitvallen dan verwacht?
Dit is niet het geval. De CPO-groep staat in voor de bouwkosten. De gemeente bepaalt alleen de grondprijs.
-
Wat is de planning van de uitgifte van de CPO-kavel? Belangstellenden voor CPO willen zo snel mogelijk zelfstandig wonen en daarom zicht op de planning. En op het proces voor CPO-uitgifte.
Voordat de CPO-kavels kunnen worden uitgegeven, moet eerst het omgevingsplan gewijzigd worden. De gemeente beraadt zich nog over een eventuele mogelijkheid om de CPO-kavels uit te geven voordat het omgevingsplan gewijzigd is. De verwachting is dat de procedure voor de wijziging van het omgevingsplan in de tweede helft van 2024 plaats zal vinden. Deze procedure duurt in ieder geval een half jaar, maar hoe lang de procedure precies zal duren, is afhankelijk van eventuele zienswijzen, bezwaar en beroep. Zodra de CPO-kavels worden uitgegeven, zal ook gecommuniceerd worden over de planning voor het vervolgproces.
-
Algemene opmerkingen CPO-tafels
-
Een van de aanwezigen gaf aan al geïnformeerd te hebben naar financieringsmogelijkheden bij een hypotheekadviseur. Deze hypotheekadviseur had gezegd dat de banken die een hypotheek verstrekken voor CPO-projecten een individueel getekende koopovereenkomst vereisen, dat het niet mogelijk is een hypotheek met NHG af te sluiten voor CPO-projecten en dat het lastiger is om een familielening voor een CPO-project aan te gaan.
-
Een groot aantal aanwezigen gaven aan dat ze zo snel mogelijk willen beginnen met bouwen.
-
Een aantal aanwezigen gaf aan dat zij bouwrijpe grond willen kopen en niet zelf de grond nog bouwrijp willen maken, dit ten behoeve van de snelheid van woningbouw.
-
Een aantal aanwezigen gaf aan dat zij positief staan tegenover start van de uitgifte van de kavels en het ontwerpproces van de woningen door de geselecteerde CPO-groep(en) nog voordat het omgevingsplan onherroepelijk is. Zij zijn bereid te investeren terwijl de uitkomst van het omgevingsplan nog onzeker is, ook omdat dit ten behoeve van de snelheid van woningbouw is.
-
Een groot aantal aanwezigen willen aan de ene kant graag een grote CPO-groep, zodat ze onderling kunnen profiteren van elkaars kennis en schaalvoordelen. Aan de andere kant willen ze niet een te grote CPO-groep, waardoor ze afhankelijk zijn van elkaar, bijvoorbeeld als 1 lid de hypotheek niet rond krijgt en de rest wel. Hoe groter de CPO-groep, hoe lastiger de besluitvorming onderling.
-
Een veel gemaakte opmerking is de wens naar meer goedkope starterswoningen.
-
Er is belangstelling geuit voor de goedkope woningen door een CPO-groep van ten minste 10 huishoudens. Er wordt meer belangstelling voor goedkope starterswoningen verwacht dan voor de 'betaalbare' woningen.
-
-