Logo gemeente Deventer

Uitbreiden voetgangersgebied Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat

De gemeente heeft op 30 mei 2022 besloten het voetgangersgebied uit te breiden met de Kleine Overstraat en de Vleeshouwerstraat.

De verkeersborden plaatsen we na afloop van de bezwaartermijn. Dit is rond 11 juli 2022. Gele borden met de aankondiging van het instellen van het voetgangersgebied, plaatsen we op korte termijn. 

Tegelijk is er een proef gestart met een verruiming van het ontheffingenbeleid Voetgangersgebied voor bewoners. Ontheffingen kunnen nu worden aangevraagd.

Bewoners en ondernemers uit de Kleine Overstraat, Vleeshouwerstraat, Treurnietsgang en Spijkerboorsteeg. komen in aanmerking voor 1 ontheffing per adres. De ontheffing geldt alleen voor het voetgangersgebied Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat. Met deze ontheffing mag dan ook buiten de normale laad- en lostijden (07.00 tot 11.00 uur) in het nieuwe voetgangersgebied worden gereden. 

 

Voetgangersgebied

In het nieuwe voetgangersgebied is gemotoriseerd verkeer (laden en lossen) alleen toegestaan van 07.00 tot 11.00 uur, de zogenaamde venstertijden. Fietsverkeer is wel toegestaan. Snorfietsers en bromfietsen zijn niet toestaan. 

In 2020 heeft de gemeente besloten de Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat voetgangersgebied te maken. Een aantal bewoners en ondernemers heeft daartegen destijds bezwaar gemaakt. De gemeente is daarom opnieuw in overleg gegaan met bewoners en vertegenwoordigers van de Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM) en de Stichting Bewonersbelangen Binnenstad Deventer (SBBD).

Bewoners en ondernemers zijn over het algemeen voorstander van een voetgangersgebied. Zij hebben vooral moeite met de beperkingen, om de eigen woning en/of bedrijf met een motorvoertuig te bereiken. 

 

Evaluatie proef

De gemeente evalueert de proef met bewoners en ondernemers met verkeerstellingen en enquĂȘtes. De proef is voor de gemeente geslaagd als sprake is van duidelijke afname van het gemotoriseerd verkeer, vooral tijdens de drukste winkeltijden (11.00 tot 18.00 uur).

 

Meer informatie

Hieronder vindt u een aantal vragen en antwoorden over het uitbreiden van het voetgangersgebied en het verruimen van het ontheffingenbeleid.

  • Algemene vragen

    Waarom stelt de gemeente een voetgangersgebied in in de Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat?

    Het winkelgebied in de binnenstad is voetgangersgebied, met uitzondering van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat. In deze straten was gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsverkeer de hele dag toegestaan. De afgelopen jaren hebben deze straten zich verder door ontwikkeld tot een aantrekkelijk winkel- en horecagebied. Het aantal bezoekers is aanzienlijk toegenomen. 

    Vooral tijdens de drukke winkeltijden ondervinden voetgangers steeds meer hinder van gemotoriseerd verkeer, net als de gebruikers van de terrassen in de Grote Poot en Vleeshouwerstraat. 

    Het aanwijzen van de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat als voetgangersgebied is 1 van de actiepunten, die is opgenomen in de notitie Bereikbaarheid en parkeren. Deze notitie is in 2019 opgesteld door SDBM (Stichting Deventer Binnenstadsmanagement). Daarnaast hebben afzonderlijke ondernemers de gemeente verzocht om invoering van een voetgangersgebied.

    De tijden waarop laad- en losverkeer is toegestaan is in alle voetgangersgebieden tussen 07.00 en 11.00 uur. Deze tijden zijn ook vanaf 1 juni 2022 van toepassing in de Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat.

    Mag je de hele dag fietsen in de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat?

    In het nieuwe voetgangersgebied Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat, blijft fietsverkeer de hele dag mogelijk. Bromfietsen en snorfietsen zijn niet toegestaan.

    In de Grote Poot is gemotoriseerd verkeer ook hinderlijk vanwege de terrassen, waarom is hier geen voetgangersgebied ingevoerd?

    Via de Grote Poot bereiken voertuigen het openbare parkeerterrein in de Kleine Assenstraat. Wanneer de Grote Poot als voetgangersgebied wordt aangewezen, is dit parkeerterrein een groot deel van de dag niet meer bereikbaar voor onder andere parkeervergunninghouders.

  • Vragen over het verkeersbesluit

    De afgelopen jaren was er al sprake van een voetgangersgebied in de Vleeshouwerstraat, Grote Poot en Kleine Overstraat waarom is er een nieuw besluit nodig?

    Als gevolg van COVID-19, zijn in de binnenstad tijdelijke maatregelen genomen. Bezoekers konden zo voldoende afstand tot elkaar houden. Op die manier bleef de binnenstad zo toegankelijk mogelijk voor bewoners, ondernemers en bezoekers. 1 van de maatregelen was het instellen van voetgangersgebied in de Grote Poot, Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat.

    Deze maatregel is inmiddels weer opgeheven. COVID-19 heeft ervoor gezorgd dat de oorspronkelijke procedure voor het verkeersbesluit is opgeschort.

    Hoe zijn de bezwaren op het verkeersbesluit 2020 afgehandeld?

    In september 2019 hebben wij u geïnformeerd over ons voornemen de Vleeshouwerstraat en de Kleine Overstraat als voetgangersgebied aan te wijzen. Op 3 juli 2020 heeft het college een verkeersbesluit genomen. In dit besluit zijn de ingediende reacties op het voornemen meegewogen.

    Tegen het verkeersbesluit zijn 8 bezwaren ingediend. Op 20 oktober 2020 zijn deze bezwaren behandeld in de bezwarencommissie. Op 23 december 2020 heeft de commissie geadviseerd de bezwaren gegrond te verklaren, het bestreden verkeersbesluit te herroepen en een nieuw inhoudelijk besluit te nemen.

    De commissie is van mening dat in de belangenafweging de belangen van bewoners en ondernemers onvoldoende waren meegewogen, althans onvoldoende in het verkeersbesluit (en in overige stukken) tot uitdrukking kwamen. 

    Het college heeft het advies van de bezwarencommissie overgenomen en is in overleg gegaan met de bezwaarmakers. Bij dit overleg waren ook bewoners van de Assenstraat aanwezig en vertegenwoordigers van de Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM) en de Stichting Bewonersbelangen Binnenstad Deventer (SBBD).

    Wat waren de bezwaren van bewoners en ondernemers tegen een eerder genomen verkeersbesluit tot instellen van een voetgangersgebied?

    Uit de behandeling van de bezwaarschriften en de overleggen met bewoners en ondernemers, komt naar voren dat de meeste bewoners en ondernemers voorstander zijn van een voetgangersgebied. Zij hebben vooral moeite met de beperkingen van een voetgangersgebied, om de eigen woning en/of bedrijf met een motorvoertuig te kunnen bereiken. In het eerdere voorstel van de gemeente was dit voor iedereen mogelijk tussen 07.00 en 11.00 uur, de zogenaamde venstertijden. Deze tijden gelden voor alle voetgangersgebieden in de binnenstad.

    Waar kan ik het verkeersbesluit inzien?

    Verkeersbesluiten worden gepubliceerd in de Staatscourant. Bekijk het verkeersbesluit van 1 juni 2022.

    Ik ben het niet eens met dit verkeersbesluit. Kan ik nog bezwaar maken?

    Ja. U kunt bezwaar maken tegen het verkeersbesluit van 1 juni 2022, tot 6 weken na publicatie van het verkeersbesluit. In het verkeersbesluit staat hoe u dit kunt doen.

  • Vragen over de ontheffing

    Waarom is er een ontheffingenbeleid Voetgangersgebied?

    In een voetgangersgebied zijn in principe alleen voetgangers toegestaan. In het verkeersbesluit voor het nieuwe voetgangersgebied is opgenomen dat fietsers wel zijn toegestaan. Tussen 07.00 en 11.00 is de mogelijkheid tot laden en lossen, de venstertijden.

    Er kunnen zich bijzondere situaties voordoen, waarbij gemotoriseerd verkeer ook buiten deze tijden in het voetgangersgebied moet rijden. Bijvoorbeeld voor het verrichten van spoedreparaties. De Wegenverkeerswet (art. 87) biedt wegbeheerders de mogelijkheid om een ontheffing te verlenen voor een aantal verkeersregels en verkeerstekens. 

    In het ontheffingenbeleid Voetgangersgebied is vastgelegd welke uitgangspunten en regels hierbij worden gehanteerd. Een belangrijk uitgangspunt is dat tussen 11.00 en 18.00 uur (drukste winkeltijden) alleen in uitzonderlijke gevallen een ontheffingen wordt verstrekt. Na 18.00 uur gelden minder strenge regels.

    Welke bewoners en ondernemers komen in aanmerking voor een ontheffing?

    Alleen bewoners en ondernemers die woonachtig en/of gevestigd zijn in deze straten en in het bezit van een motorvoertuig, komen in merking voor maximaal 1 ontheffing per adres.

    Op onderstaand kaartje is met een stippellijn aangegeven, welke adressen voor een ontheffing in aanmerking komen.

     Op het kaartje ziet u welke adressen in aanmerking komen voor een ontheffing (binnenstad Deventer)

    Welke regels gelden voor het gebruik van de ontheffing?

    De ontheffing geldt alleen voor uw eigen voertuig en wordt daarom ook voorzien van het kenteken van het voertuig. De ontheffing is niet geldig voor bezoekers en/of eventuele leveranciers. De ontheffing geldt alleen voor het voetgangersgebied in de Vleeshouwerstraat en Kleine Overstraat.

    Bij het gebruik van de ontheffing moet u stapvoets rijden. Het ontheffingsbewijs brengt u duidelijk zichtbaar achter de voorruit van het voertuig aan. Bij overtreding van de regels kan de ontheffing worden ingenomen.

    Wat zijn de kosten van een ontheffing?

    Tijdens de proef verstrekken we de ontheffingen gratis. Als de proef slaagt, wordt daarna het dan geldende tarief voor een ontheffing gerekend. Zie hiervoor de pagina wegenverkeerswet, ontheffing.

    Waarom is er nu een proef?

    Op verzoek van bewoners en ondernemers biedt de gemeente de mogelijkheid voor een ontheffing, om gedurende de gehele dag deze straten met een motorvoertuig te mogen berijden. Dit verzoek wordt gesteund door Stichting Deventer Binnenstadsmanagement (SDBM) en de Stichting Bewonersbelangen Binnenstad Deventer (SBBD). 

    Het verstrekken van deze ontheffingen is strijdig met het gemeentelijke ontheffingenbeleid Voetgangersgebied. Daarom kunnen bij wijze van proef alleen bewoners en ondernemers uit Kleine Overstraat, Vleeshouwerstraat, Treurnietsgang en Spijkerboorsteeg in aanmerking komen voor een ontheffing.

    Wanneer gaat de proef in en wanneer eindigt deze?

    De proef start op 1 juni 2022, gelijktijdig met verkeersbesluit voor het instellen van het voetgangersgebied. De proef duurt 1 jaar en eindigt op 1 juni 2023.