Pgb, ondersteuning inkopen

Met het persoonsgebonden budget (pgb) kan je verschillende vormen van ondersteuning inkopen, formele én informele hulp. Daarvoor sluit je een zorgovereenkomst met de hulpverlener. 

De ondersteuning die behoort tot de maatwerkvoorziening moet veilig, doeltreffend en cliëntgericht zijn. Team Wmo beoordeelt of de kwaliteit van de ondersteuning geschikt is voor het doel waarvoor het persoonsgebonden budget (pgb) wordt verstrekt. Is dit onvoldoende gewaarborgd? Dan kan dat een reden zijn om een pgb af te wijzen.

Met formule hulp bedoelen we hulp van een organisatie, een zelfstandige zonder personeel (zzp'er) of een freelancer die de ondersteuning uitvoert zoals is omschreven in het ondersteuningsplan. Deze staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Een formele zorgaanbieder moet aan de volgende kwaliteitseisen voldoen:

  • Verleent verantwoorde hulp: ondersteuning op goed niveau, veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht en afgestemd op de reële behoefte van de cliënt;
  • Organiseert zich op zodanige wijze en voorzien zich zodanig van personeel en materieel dat leidt tot verantwoorde hulp;
  • Beschikt over een systeem voor dossiervorming;
  • Werkt met een uitvoeringsplan, evaluatie en een urenregistratie;
  • Werkt met medewerkers die beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG);
  • Beschikt over een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling;
  • Beschikt over een klachtencommissie;
  • Heeft een vastgesteld privacybeleid.

Een informele zorgverlener staat niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Het kan hierbij ook gaan om iemand uit je familie in de 1e, 2e of 3e graad. Zij hoeven niet te voldoen aan de kwaliteitseisen voor formele hulpverleners. De zorg moet wel veilig, doeltreffend en cliëntgericht zijn.

Zorgovereenkomst

Met een pgb koop je zelf zorg in. Hiervoor neem je zorgverleners in dienst. Je moet zelf geschikte zorgverleners vinden(Verwijst naar een externe website) en kiezen. 

Je legt de afspraken die je met jouw zorgverleners maakt vast een zorgovereenkomst(Verwijst naar een externe website) van de SVB. Dit doe je met iedere zorgverlener die betaalde diensten aan jou verleent. Op de website van de SVB(Verwijst naar een externe website) staan standaardovereenkomsten die je hiervoor kan gebruiken.

De SVB en de gemeente controleren de zorgovereenkomst. We controleren of:

  • Je het juiste format hebt gebruikt;
  • Je de juiste afspraken met de zorgverlener maakt;
  • De zorgverlener aan de gestelde eisen voldoet.

Ook wordt het uurloon beoordeeld. De zorg kan pas starten nadat de SVB en de gemeente de zorgovereenkomst hebben goedgekeurd.  Dit geldt ook als je al een pgb hebt, maar verandert van zorgverlener.

Zorgverleners aansturen en uitbetalen

Jij stuurt zelf de zorgverlener aan en declareert de gewerkte uren van de zorgverlener bij de SVB. De SVB controleert of de rekening van de zorgverlener klopt met de afspraken in de zorgovereenkomst. De SVB betaalt de rekeningen aan je zorgverlener. Op de site van de SVB kan je het overzicht van jouw budget en de betalingen inzien.

Is je zorgverlener ziek? Dan meld je dit bij de SVB. Ook regel je zelf vervanging als de zorgverlener ziek is of vakantie heeft. Je controleert of alles volgens afspraak verloopt. Bijvoorbeeld of de zorgverlener het aantal afgesproken uren werkt en of de zorg die je krijgt goed is. Als de zorg niet loopt zoals je wil, bespreek je dat met de zorgverlener. Bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek.

Trekkingsrecht

Jouw pgb staat op de bankrekening van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), maar je hebt hierover zelf beheer. Je mag geld van deze rekening ‘trekken’ om de zorg die je hebt gehad te betalen. Dit heet trekkingsrecht.

Fiscaal werkgeverschap

Als je zorg inkoopt met een pgb, ben je de werkgever of opdrachtgever van jouw zorgverlener. Je betaalt een loon of vergoeding vanuit je pgb. Over een loon of vergoeding moeten altijd belastingen en premies worden betaald. Voor meer informatie hierover verwijzen wij je naar:

Administratie

Je bent verplicht om een overzichtelijke pgb-administratie bijhouden. Zo'n administratie bestaat in ieder geval uit: ondertekende urenbriefjes, declaraties, zorgovereenkomsten, werkafspraken met jouw zorgverlener(s) en verslagen van evaluatiegesprekken met de zorgverlener(s). 

Met een administratie houd je het overzicht, bijvoorbeeld over afspraken en betalingen. Ook kan je dan eenvoudig terugvinden hoe je jouw budget hebt besteed. Dit is belangrijk, want als je zorgt of hulp krijgt via een pgb, heb je te maken met verschillende regels, geldzaken en personeelszaken. Bij een rechtmatigheidscontrole kan Team Wmo vragen om jouw pgb-administratie in te zien. Ook de Belastingdienst kan hierom vragen.

Belangrijk: bewaar de administratie 5 jaar.