Huisnummer aanvragen

De belangrijkste reden om een huisnummer aan te vragen is om post te kunnen ontvangen. PostNL bezorgt geen post bij objecten die niet beschikken over een huisnummer. Een andere belangrijke reden om een huisnummer aan te vragen is om je te kunnen inschrijven bij de gemeente.

Online aanvragen

Een huisnummer kan je online aanvragen (inwoner(Verwijst naar een externe website) of bedrijf(Verwijst naar een externe website)). Je ontvangt per e-mail een ontvangstbevestiging (pdf). Na 3 dagen krijg je een zaaknummer. Onder vermelding van dit zaaknummer kan je eventuele bijkomende stukken opsturen.

Het verlenen van een huisnummer is vaak gekoppeld aan een omgevingsvergunning. In dat geval hoef je niet apart een (huis)nummerverzoek in te dienen. Dit wordt automatisch meegenomen bij de behandeling van jouw aanvraag omgevingsvergunning. 

Toestemming eigenaar

Ben je niet de eigenaar? Dan heb je toestemming nodig van de eigenaar voor het doen van een (huis)nummerverzoek. Je kan het formulier downloaden via www.deventer.nl/machtiginghuisnummerverzoek.

  • Aan het toekennen of intrekken van een (huis)nummer zijn geen kosten verbonden.
  • Ga je (ver)bouwen en heb je een omgevingsvergunning nodig, dan berekenen wij kosten (leges). De hoogte hiervan is afhankelijk van jouw aanvraag. Kijk voor meer informatie op Leges: hoeveel kost een omgevingsvergunning?