Logo gemeente Deventer

Identiteitskaart

Om naar het buitenland te reizen, heeft u een geldig reisdocument nodig, zoals een identiteitskaart of een paspoort. Met een geldige Nederlandse identiteitskaart kunt u naar bepaalde landen reizen. Met uw identiteitskaart toont u uw identiteit aan: het is een legitimatiebewijs. In Nederland bent u vanaf 14 jaar verplicht om uw identiteit te kunnen aantonen.

Nederlandse identiteitskaarten die zijn aangevraagd na 9 maart 2014 zijn 10 jaar geldig voor personen van 18 jaar en ouder. Voor minderjarigen is de geldigheid 5 jaar.

Identiteitskaart aanvragen

U vraagt uw identiteitskaart aan bij Publiekscontacten. U doet dit persoonlijk. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen identiteitskaart wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd.

U kunt uw identiteitskaart niet verlengen. Als uw identiteitskaart verlopen is, vraagt u een nieuwe kaart aan. Deze identiteitskaart heeft een nieuwe einddatum en een nieuw nummer.

U kunt een afspraak maken voor het aanvragen van een identiteitskaart. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Wat heeft u nodig bij de aanvraag?

  1. Een goedgelijkende pasfoto in kleur. De foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Lees hier de voorwaarden waaraan uw pasfoto moet voldoen.
  2. Al uw reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten). Ook als deze niet meer geldig zijn. Als u geen paspoort of identiteitskaart heeft, neem dan uw rijbewijs mee. Ligt uw paspoort bij een ambassade, consulaat of visumbureau? Neem dan een schriftelijk bewijs hiervan mee.
  3. Voor kinderen onder de 12 jaar moeten de ouders of gezaghouders toestemming geven. In de mogelijkheden hieronder gaan we ervan uit dat beide ouders het gezag hebben. Heeft maar 1 ouder het gezag, dan geeft alleen die ouder toestemming. Er zijn 3 mogelijkheden:
    • Beide ouders of gezaghouders gaan mee naar de aanvraag. Zij moeten zich allebei legitimeren en een schriftelijke verklaring van toestemming ondertekenen.
    • Een ouder of gezaghouder gaat mee naar de aanvraag. Hij/zij moet zich legitimeren. De andere ouder of gezaghouder geeft toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming (pdf, 67 KB). Ook neemt u een kopie mee van zijn of haar legitimatiebewijs.
    • Komt er geen ouder of gezaghouder mee naar de aanvraag? Dan moeten beide ouders of gezaghouders toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming (pdf, 67 KB) geven. Ook neemt u kopieën van hun legitimatiebewijzen mee.
  4. U betaalt bij de aanvraag.

Wat u nodig heeft bij het ophalen van uw nieuwe identiteitskaart, leest u onder het tabblad Termijn (kopje Identiteitskaart ophalen).

Reisdocument kwijt of gestolen

Is uw identiteitskaart vermist (kwijt of gestolen)? Dan maakt u hiervan een melding. Na deze melding is het document ongeldig en kunt u het niet meer gebruiken.

  • Na bevestiging van uw melding, is uw reisdocument definitief als vermist geregistreerd.
  • Als u het reisdocument terugvindt, levert u dit in bij de gemeente. 
  • Elk vermist reisdocument moet u apart melden. 
  • Iedereen vanaf 12 jaar meldt zelf de vermissing.

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument na vermissing/diefstal is het niet noodzakelijk dat u aangifte doet bij de politie. Alleen als uw reisdocument 2 keer binnen 1 jaar is vermist of 3 keer binnen 5 jaar, moet u aangifte doen bij de Nederlandse politie. Bij de nieuwe aanvraag neemt u dan het proces-verbaal mee. Hierin moeten alle gegevens van het vermiste reisdocument staan.

Noodpaspoort

Als u uw identiteitskaart bent kwijtgeraakt en u moet wel onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Let op! Dit kan in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Thuis- en tehuisservice

De gemeente Deventer biedt voor de aanvraag van paspoorten en identiteitskaarten een thuis- en tehuisservice aan. Deze is voor mensen voor wie het onmogelijk is om naar de balie van Publiekscontacten te komen. In de praktijk komen voornamelijk ouderen en mensen met een medische beperking hiervoor in aanmerking.

De thuis- en tehuisservice houdt in dat een medewerker van Publiekscontacten aan huis komt voor de aanvraag van het reisdocument. Deze huisbezoeken vinden op afspraak plaats. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze service. Voor meer informatie en het maken van een afspraak kunt u bellen met 14 0570.

Tarieven 2021
Nederlandse identiteitskaart € 64,03
Nederlandse identiteitskaart voor minderjarigen (tot 18 jaar) € 32,91
Extra kosten spoedaanvraag identiteitskaart € 50,91
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) € 19,85
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) via de rechtbank gratis

U betaalt bij de aanvraag. Met PIN betalen heeft onze voorkeur. Betalen met creditcard is niet mogelijk.

U heeft na de aanvraag maximaal 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen.

Levertijd identiteitskaart

De levertijd voor een identiteitskaart op locatie stadhuis Deventer is 5 werkdagen.

Voor de locaties Bathmen en Schalkhaar is de levertijd 10 werkdagen.

Spoedaanvraag identiteitskaart

Heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Voor spoedaanvragen kunt u vóór 14.00 uur terecht bij onze locatie stadhuis Deventer. U kunt uw identiteitskaart dan de volgende werkdag na 10.30 uur ophalen. In Schalkhaar en Bathmen kunt u geen spoedaanvraag doen. Let op, u betaalt voor een spoedaanvraag extra kosten.

Identiteitskaart ophalen

U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op bij Publiekscontacten. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd. U kunt een afspraak maken voor het ophalen van een identiteitskaart. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Neem bij het ophalen van uw identiteitskaart al uw reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) mee. Ook als deze niet meer geldig zijn. Als u geen paspoort of identiteitskaart heeft, neem dan uw rijbewijs mee. Ligt uw paspoort bij een ambassade, consulaat of visumbureau? Neem dan hiervan een schriftelijk bewijs mee.

Voor kinderen tot 12 jaar geldt dat ook (1 van) de gezaghouder(s) aanwezig moet zijn bij het ophalen.

Identiteitskaart geldig voor welke landen?

De identiteitskaart is als reisdocument geldig voor: Albanië, Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische Eilanden), Tsjechië, Turkije), Zweden en Zwitserland.

Let op! Hoewel Kroatië de identiteitskaart erkent is het toch beter een paspoort te hebben als u naar Kroatië reist.

Let op! Reist u naar het Verenigd Koninkrijk? Sinds 1 oktober 2021 heeft u een paspoort nodig. Kijk op de website van Rijksoverheid voor meer informatie.

Identiteitskaart met inlogfunctie Digid

Sinds 1 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie. Dit betekent dat u kunt inloggen met uw identiteitskaart via de DigiD app. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien of wijzigen die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.

Om deze gegevens goed te beschermen, willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met een identiteitskaart met behulp van de DigiD app, geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van iemands gegevens.

Als u een nieuwe identiteitskaart aanvraagt, dan stuurt DigiD u een brief met een pincode. Deze ontvangt u binnen enkele werkdagen na het ophalen van uw identiteitskaart. Met deze brief kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Hierna is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en hun pensioenfonds.

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een identiteitskaart geeft u 2 vingerafdrukken af. In een chip in de identiteitskaart worden de vingerafdrukken opgeslagen, samen met de kleurenfoto en uw persoonsgegevens. Kinderen tot 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken af te geven.

Naamgebruik

Als u getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), dan kunt u de achternaam van uw partner op de identiteitskaart laten vermelden. Dit is niet verplicht, maar een keuze. Deze mogelijkheid bestaat voor beide partners.

Identiteitsfraude

Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan. Hoe? Kijk op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.

Vermoedt u fraude met een kopie of het documentnummer van uw paspoort of identiteitskaart? U kunt dit persoonlijk melden bij Publiekscontacten. Wij noteren het documentnummer in het Basisregister reisdocumenten. Zo wordt verdere misbruik van uw paspoort of identiteitskaart zoveel mogelijk voorkomen. Bent u slachtoffer van identiteitsfraude, dan kunt u dat melden bij het Centraal meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI).

Verklaring gezag

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de Koninklijke Marechaussee.

De verklaring, het uittreksel uit gezagsregister, kunt u aanvragen bij Publiekscontacten. Het uittreksel kost € 19,85 en is klaar terwijl u wacht. U kunt het uittreksel uit gezagsregister ook aanvragen bij de rechtbank. De verklaring is dan gratis. De Rijksoverheid geeft u meer informatie.

Over het reizen met een minderjarige naar het buitenland, leest u meer op de website van de Rijksoverheid.

Voor een Nederlandse identiteitskaart kunt u terecht op de locaties stadhuis DeventerBathmen en Schalkhaar.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op.