Logo gemeente Deventer

Reisdocument vermist

Is uw paspoort of identiteitskaart vermist (kwijt of gestolen)? Dan maakt u hiervan een melding. Na deze melding is het document ongeldig en kunt u het niet meer gebruiken. U moet dan een nieuw reisdocument aanvragen.

  • Na bevestiging van uw melding, is uw reisdocument definitief als vermist geregistreerd.
  • Als u het reisdocument terugvindt, levert u dit in bij de gemeente. 
  • Elk vermist reisdocument moet u apart melden. 
  • Iedereen vanaf 12 jaar meldt zelf de vermissing.

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument na vermissing/diefstal is het niet noodzakelijk dat u aangifte doet bij de politie. Alleen als uw reisdocument 2 keer binnen 1 jaar is vermist of 3 keer binnen 5 jaar, moet u aangifte doen bij de Nederlandse politie. Bij de nieuwe aanvraag neemt u dan het proces-verbaal mee. Hierin moeten alle gegevens van het vermiste reisdocument staan.

Is uw vermiste paspoort uitgegeven in een andere gemeente en heeft u geen ander reisdocument of rijbewijs? Dan kan het langer duren voordat u een nieuw reisdocument kunt aanvragen.

Noodpaspoort

Als u uw paspoort bent kwijtgeraakt en u moet wel onmiddellijk op reis, dan kunt u een noodpaspoort aanvragen op of in de buurt van vliegvelden of andere grensposten. Let op! Dit kan in zeer uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op.