Deventer Stadspenning voor Rob de Geest
Rob de Geest heeft voor zijn afscheid als wethouder tijdens een bijeenkomst in de Zwarte Silo op 25 juni de Deventer Stadspenning en bijbehorende oorkonde ontvangen. Hij kreeg de onderscheiding uit handen van burgemeester Ron König.
De onderscheiding is een erkenning voor zijn langdurige en betekenisvolle inzet voor de gemeente. De gemeenteraad nam op 24 juni al afscheid van Rob. In diezelfde raadsvergadering werden de nieuwe wethouders geïnstalleerd.
Politiek actief in Deventer
Rob de Geest was 14 jaar raadslid namens de PvdA en werd in 2019 wethouder. In deze functie beheerde hij een omvangrijke portefeuille, waaronder Werk & Inkomen, Wonen & Herstructurering, Vastgoed en Grondposities, Gezondheid & Sport, Buurtvoorzieningen, Asiel & Inburgering, Mantelzorg & Vrijwilligers en Inclusiebeleid. Hij was in de laatste collegeperiode 2e locoburgemeester en wijkwethouder voor onder meer Rivierenwijk, Keizerslanden, de Binnenstad en De Hoven. Recent was Rob de Geest ook formateur, samen met de Leidse wethouder Ashley North. Dit leidde tot de nieuwe coalitie van PRO, Gemeentebelang en D66.
Wethouderschap
Rob de Geest zette zich in voor de sociale en fysieke ontwikkeling van Deventer. Van betaalbaar wonen tot sportvoorzieningen, van inclusie tot ondersteuning van kwetsbare inwoners: zijn inzet heeft blijvende betekenis voor de gemeente Deventer.
In zijn toespraak typeerde burgemeester Ron König hem: “Je bent een rustige, harde werker, een stille kracht zogezegd, en je hebt in al die jaren heel veel voor elkaar gekregen en heel veel betekend voor Deventer.” König noemde als voorbeelden zijn bijdrage aan de voorbereiding en realisatie van de 11.500 woningen die Deventer tot 2040 moet bouwen, zijn pleidooi voor een hoger minimuminkomen, zodat inwoners rond kunnen komen en mee kunnen doen in de samenleving, de investeringen voor de verbetering van sportfaciliteiten, de opvang van Oekraïners en andere vluchtelingen en de steun aan de LHBTQIA+gemeenschap.
Deventer Stadspenning
De Deventer Stadspenning is een gemeentelijke onderscheiding die blijk geeft van waardering en erkentelijkheid aan personen die zich ten minste 20 jaar hebben ingezet voor de Deventer samenleving. Het college van burgemeester en wethouders kent deze onderscheiding toe.
Blijf op de hoogte van het nieuws van Gemeente Deventer en abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief.