Nieuw college Deventer geïnstalleerd
De gemeenteraad van Deventer heeft woensdagavond 24 juni de vijf wethouders van het nieuwe college benoemd. De coalitie van PRO, Gemeentebelang en D66 had hen voorgedragen.
Nieuw college van burgemeester en wethouders
De benoemde wethouders zijn Matthijs Nijboer en Karin Obdeijn namens PRO, Marcel Elferink en Lars Wijnhoud namens Gemeentebelang en Rik van Wijk namens D66. Samen met burgemeester Ron König vormen zij het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Deventer.
Voorstellen aan de gemeenteraad
De wethouders kregen eerst de kans zich voor te stellen aan de gemeenteraad. Daarna stemde de raad over hun benoeming, en werden ze officieel geïnstalleerd als wethouder. Omdat drie van de wethouders raadslid waren, werden daarna drie nieuwe raadsleden benoemd: Joost Rutgers en Tom Boersma namens Gemeentebelang en Caspar Lombaers namens D66.
Afgelopen vrijdag, 19 juni, had de coalitie van PRO, Gemeentebelang en D66 al hun coalitieakkoord gepresenteerd, ‘Werken aan vooruitgang, kansen voor iedereen’.
De raad nam woensdagavond ook afscheid van twee wethouders uit het vorige college: Ilse Duursma en Rob de Geest.
Kijk hier voor de portefeuilleverdeling van het nieuwe college
Kijk hier voor meer informatie over de formatie die naar de vorming van deze coalitie leidde