Goed op weg: Deventer bereikbaar, veilig, leefbaar en duurzaam houden

De komende jaren komen er duizenden woningen bij in Deventer. Hierdoor wordt het drukker op de wegen en straten in onze wijken en dorpen. We willen tegelijk ook genoeg ruimte overhouden voor ontmoeten, recreëren, spelen en voor water en groen.

Vernieuwde plannen

Deventer wil de leefbaarheid verbeteren en veiligheid en duurzame mobiliteit bevorderen in de binnenstad en de omliggende wijken. We zoeken een balans in voldoende ruimte voor een gezond leef-, loop- en fietsklimaat, terwijl de economische centra en andere bestemmingen ook met de auto goed bereikbaar moeten blijven.

Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders bestaande plannen voor de hoofdwegenstructuur van Deventer en de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad en omgeving vernieuwd. In november 2024 heeft het college 2 plannen voorgelegd aan de gemeenteraad met daarin de uitgangspunten en voorstellen voor maatregelen tot 2030 in de binnenstad en aan de hoofdwegen: 

Op 25 februari 2025 heeft de gemeenteraad het raadsvoorstel Basisvoorkeursvariant Hoofdwegenstructuur vastgesteld. De besluitvorming over het raadsvoorstel Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie volgt op 19 maart 2025.

Toelichting op de plannen

Het gaat om deze plannen: 

Basisvoorkeursvariant hoofdwegenstructuur (pdf, 1 MB)

Tussenproduct Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie (pdf, 2 MB) 

Doel van die plannen is om wijken, dorpen en de binnenstad bereikbaar te houden en tegelijk groener, veiliger, gezonder en aantrekkelijker te maken voor bewoners, ondernemers en bezoekers. De uitgangspunten van beide plannen vind je onderaan deze pagina.

  • In wijken en in de binnenstad stellen we voetgangers en fietsers voorop.
  • Verkeer dat niet in de binnenstad en woonbuurten hoeft te zijn, leiden we via de A1, de N337 (het Hanzetracé), N344 en de N348 (het ‘dakpanprincipe’).
  • De maximumsnelheid gaat op een deel van de Welle van 50 naar 30 kilometer per uur.
  • Afsluiting voor autoverkeer in de Emmastraat/Bokkingshang om het aantal auto's op de Welle te verminderen.
  • Op diverse hoofdwegen in de stad gaat de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur, onder andere in de Hoge Hondstraat en de Johannes Van Vlotenlaan.
  • We breiden de kruispunten op de Van Oldenielstraat uit om de doorstroming van het verkeer te bevorderen.
  • Een spoortunnel voor voetgangers en fietsers van Voorstad naar het Rijsterborgherpark.
  • Een ongelijkvloerse kruising voor fietsers en voetgangers bij winkelcentrum Keizerslanden.
  • Onderzoek naar meer rijstroken op de N348 tussen de 'Knoop' en de Oerdijk.
  • Er komen hubs: centrale plekken waar mensen de auto kunnen parkeren, waar aantrekkelijke wandel- en fietsroutes naar de binnenstad starten en waar mensen kunnen overstappen op ander (deel)vervoer.
  • Nieuwe fietsenstallingen en andere fietsvriendelijke maatregelen in en rond de binnenstad.
  • 80 extra parkeerplaatsen op de Melksterweide.
  • Verbeteren looproutes van/naar het centrum: station - centrum, Singelstraat - Sijzenbaanplein en Brinkgarage - centrum.

Bij de verdere uitwerking betrekt de gemeente per onderdeel de direct betrokkenen en omwonenden.

Keuzewijzer Deventer Goed op weg

Iedereen heeft te maken met de bereikbaarheid van en leefbaarheid in de Deventer binnenstad, wijken en dorpen. Van 1 tot en met 15 oktober 2024 kon iedereen zijn mening geven over de plannen. Dit kon door de keuzewijzer ‘Deventer Goed op weg’ in te vullen. In totaal deden 2014 mensen mee aan de peiling.

Alle meningen en opmerkingen helpen het gemeentebestuur om zorgvuldig keuzes te maken. De reacties weegt het gemeentebestuur mee bij de definitieve samenstelling van de plannen.

Resultaten keuzewijzer Deventer Goed op weg

In de peiling kregen mensen 12 dilemma’s voorgelegd over bereikbaarheid en leefbaarheid. De dilemma’s gingen onder meer over de wijze van vervoer naar de binnenstad, maximumsnelheid, parkeren en de inrichting van de Welle en de Stationsstraat. De keuze lag daarbij steeds tussen enerzijds meer ruimte voor de auto en anderzijds meer ruimte voor fiets, lopen en groen.

De deelnemers aan de peiling hebben een redelijk sterke voorkeur voor meer ruimte voor fiets, lopen en groen: 71,5 op een schaal van 100, zo blijkt uit de resultaten. Dat sluit aan bij de uitgangspunten van het college van burgemeester en wethouders voor de komende jaren. Lees meer over de peiling(Verwijst naar een externe website).

Download Verslag peiling 'Goed op weg' (pdf, 4 MB)

Vervolg en meer informatie

De gemeenteraad heeft de plannen besproken tijdens vergaderingen op 15 januari, 29 januari en 5 februari 2025. Op woensdag 26 februari 2025 heeft de raad het raadsvoorstel Basisvoorkeursvariant Hoofdwegenstructuur vastgesteld. Besluitvorming over het raadsvoorstel Mobiliteitsplan Binnenstad en Periferie volgt op 19 maart 2025. Je kan de vergaderingen terugkijken via de links hieronder. Hier vind je ook de bijbehorende plannen:

Uitgangspunten voor de herijking visie hoofdwegenstructuur

Met het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten, en Privéauto) geven we voorrang aan meer duurzame vormen van mobiliteit. Dit betekent dat bij het inrichten van de openbare ruimte het lopen, fietsen en openbaar vervoer belangrijker zijn dan de auto. We zorgen ervoor dat voorzieningen vooral op loopafstand zijn. Als dat niet kan, maken we goede fietsverbindingen. Bij drukke hoofdwegen waar het verkeer hoge snelheid heeft, willen we de komende jaren zorgen voor zoveel mogelijk veilige oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. Dit willen we doen door:

  • fietspaden en voetpaden onder of over de weg te laten gaan op plekken waar een belangrijke fietsroute een drukke en snelle weg kruist.
  • op wegen waar je 30 km/u mag rijden, geven we voetgangers en fietsers evenveel of meer voorrang dan auto's. Het college van burgemeester en wethouders heeft de ambitie uitgesproken om voor 2030 een klein deel van de Welle terug te brengen naar 30km/u, zodat fietsers en voetgangers makkelijker vanuit de binnenstad naar de IJssel kunnen.

Op sommige wegen, zoals de Van Vlotenlaan, verlagen we de snelheid naar 30 kilometer per uur. Dit verkleint het verschil in snelheid tussen fietsers, voetgangers en auto's, en maakt oversteken makkelijker. Fietsers en voetgangers kunnen veiliger oversteken. Er komt zo ook meer ruimte voor groen, water, spelen en ontmoeten, omdat een lagere snelheid een andere inrichting van de weg vraagt. We gaan dit geleidelijk invoeren op meer wegen. Het gaat dan om gebiedsontsluitingswegen: wegen die lokale straten verbinden met grotere wegen.

We bundelen autoverkeer op een aantal hoofdwegen, waarbij doorgaand verkeer zoveel mogelijk gebruik maakt van de N348 en A1 en het Hanzetracé (Amstellaan-Henry Dunantlaan-Van Oldenielstraat-Margijnenenk-Lebuinuslaan-Overstichtlaan). Dit ontlast wegen rondom de binnenstad. Dit betekent dat we voor 2030 starten met het uitbreiden van de capaciteit van de kruispunten van de Van Oldenielstraat met de Brinkgreverweg en de Hoge Hondstraat.

In Deventer noemen we dit het dakpanprincipe. Wegen zoals de N348, het Hanzetracé en de Holterweg blijven belangrijke wegen om gebieden te bereiken. Op deze wegen is de maximale snelheid 50 km/uur.

Uitganspunten voor mobiliteitsplan Binnenstad en periferie

Onze samenleving vraagt steeds meer van onze leefomgeving. In een fijne binnenstad en de periferie, de omgeving daaromheen, willen bewoners en werknemers zich prettig voelen. Daarom richten we ons op duurzame mobiliteit volgens het STOMP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsdiensten, en Privéauto). Dit is een belangrijke stap richting een leefbare en toekomstbestendige stad. Dat betekent dat we lopen, fietsen en openbaar vervoer belangrijker maken dan de auto. Door wandelen, fietsen en openbaar vervoer voorrang te geven, kunnen we niet alleen de verkeersdruk verminderen, maar ook bijdragen aan een gezondere en milieuvriendelijkere leefomgeving.

In een gastvrije binnenstad en omgeving voelen bezoekers, werknemers en bewoners zich welkom. Gastvrijheid helpt ook de economie van de binnenstad. Een goede bereikbaarheid is belangrijk voor een gastvrije stad. Dit betekent passende parkeerplekken voor auto’s en fietsen: voor iedereen.