Huisnummer aanvragen
De belangrijkste reden om een huisnummer aan te vragen is om post te kunnen ontvangen. PostNL bezorgt geen post bij objecten die niet beschikken over een huisnummer. Een andere belangrijke reden om een huisnummer aan te vragen is om je te kunnen inschrijven bij de gemeente.
Aanvraag
Online aanvragen
Een huisnummer kan je online aanvragen (inwoner of bedrijf). Je ontvangt per e-mail een ontvangstbevestiging (pdf). Na 3 dagen krijg je een zaaknummer. Onder vermelding van dit zaaknummer kan je eventuele bijkomende stukken opsturen.
Het verlenen van een huisnummer is vaak gekoppeld aan een omgevingsvergunning. In dat geval hoef je niet apart een (huis)nummerverzoek in te dienen. Dit wordt automatisch meegenomen bij de behandeling van jouw aanvraag omgevingsvergunning.
Toestemming eigenaar
Ben je niet de eigenaar? Dan heb je toestemming nodig van de eigenaar voor het doen van een (huis)nummerverzoek. Je kan het formulier downloaden via www.deventer.nl/machtiginghuisnummerverzoek.
Kosten
- Aan het toekennen of intrekken van een (huis)nummer zijn geen kosten verbonden.
- Ga je (ver)bouwen en heb je een omgevingsvergunning nodig, dan berekenen wij kosten (leges). De hoogte hiervan is afhankelijk van jouw aanvraag. Kijk voor meer informatie op Leges: hoeveel kost een omgevingsvergunning?
Bijzonderheden
Sinds 1 juli 2009 is de Wet BAG in werking getreden. Hierin wordt bepaald of een object wel of niet een (huis)nummeraanduiding mag of moet hebben.
Wanneer je voor het eerst ergens gaat wonen of je gaat verhuizen binnen de gemeente Deventer, dan moet jij je (opnieuw) laten inschrijven bij de gemeente. Je kan je alleen inschrijven voor een pand dat in de Basisregistratie Personen (BRP) bekend is; hiervoor is een huisnummer een vereiste. In andere gevallen is het handig als een object een huisnummer heeft ten behoeve van bijvoorbeeld de belastingdienst of een interne registratie van jouw bedrijf. In sommige gevallen kan er een noodzaak zijn om de bestaande nummering aan te passen.