Logo gemeente Deventer

Reclameregels binnenstad

Het hoofduitgangspunt voor reclame in de binnenstad is dat reclame moet bijdragen aan de sfeer en de ruimtelijke kwaliteit van de historische binnenstad. De reclame moet chique en ingetogen zijn en de ondernemer voldoende mogelijkheden bieden zich te presenteren.

Voor de reclameregels in de binnenstad van Deventer is er onderscheid gemaakt tussen gewone en bijzondere reclame-uitingen.

Per 7,50 meter gevel is in totaal 1 reclame-uiting toegestaan. U kunt kiezen uit verschillende opties.

Reclameregels binnenstad, gewoon

Reclamebord aan de gevel. Reclame is afgestemd op de detaillering, maat, materiaal en kleurstelling van de pui en het pand:

  • aantal: maximaal 1 per 7,50 meter gevel
  • plaatsing: onder de onderdorpels van de ramen op de 1e verdieping
  • breedte: maximaal 2,00 meter
  • hoogte: maximaal 0,40 meter
  • verlichting: aangelicht of verlicht
  • vergunning nodig: ja

Open letters of doosletters aan de gevel. Reclame is afgestemd op de detaillering, maat, materiaal en kleurstelling van de pui en het pand:

  • aantal: maximaal 1 per 7,50 meter gevel
  • plaatsing: onder de onderdorpels van de ramen op de 1e verdieping
  • breedte: maximaal 2,00 meter
  • hoogte: maximaal 0,40 meter
  • verlichting: aangelicht of verlicht
  • vergunning nodig: ja

Uithangbord haaks op de gevel. Reclame is afgestemd op de detaillering,maat, materiaal en kleurstelling van de pui en het pand:

  • aantal: maximaal 1 per 7,50 meter gevel
  • plaatsing: minimaal 2,20 meter boven de stoep onder de onderdorpels van de ramen op de 1e verdieping
  • oppervlakte: maximaal 0,50 m2
  • breedte: maximaal 0,75 meter
  • verlichting: aangelicht of verlicht
  • vergunning nodig: ja

Reclame op de ruit. Reclame is afgestemd op de detaillering, maat, materiaal en kleurstelling van de pui en het pand:

  • aantal: maximaal 1 reclame-uiting per ruit
  • plaatsing: op of achter de ruit
  • oppervlakte: maximaal 25% van het ruitoppervlak is dichtgeplakt
  • vergunning nodig: ja. Een dichtgeplakte ruit zonder reclame of logo is vergunningvrij

Los reclameobject aan de gevel. Direct te verwijderen reclameobject:

  • aantal: niet van toepassing
  • plaatsing: tijdens openingstijden aan de gevel van het pand
  • oppervlakte: gezamenlijke oppervlakte maximaal 0,60 m2 (een los menubord voor een horecabedrijf wordt hierbij ook meegerekend)
  • diepte: maximaal 0,30 meter uitstekend uit de gevel
  • hoogte: maximaal 3,50 meter of tot de 1e verdieping
  • vergunning nodig: nee

Reclameregels binnenstad, bijzonder

Een reclame-uiting die niet past binnen deze standaardregels is bijzonder. Dit kan zijn omdat een pand ongeschikt is voor een gewone reclame-uiting, maar ook omdat de ondernemer het bijzondere karakter van zijn pand of straat wil benadrukken. De ondernemer(s) en de gemeente moeten dan in overleg voor een maatwerkoplossing. Om vooraf enige duidelijkheid te kunnen geven, worden de kaders voor een maatwerkoplossing zo helder mogelijk beschreven. De gemeentelijk coördinator welstand beoordeelt de maatwerkoplossing. Bij twijfel of als de reclame niet past binnen de aangegeven bandbreedte, wordt de aanvraag voorgelegd aan de Planadviesraad welstand, monumenten en beschermd stadsgezicht.

Reclame aan de gevel:

  • Plaatsing. Als de bedrijvigheid zich (ook) op de verdieping bevindt (bijvoorbeeld een hotel of warenhuis) dan kan, als dat past in de gevelopbouw, een andere plaatsing van de reclame-uiting mogelijk zijn.
  • Ambachtelijke uithangborden. Er is een voorkeur voor het gebruik van ambachtelijke uithangborden. De maatvoering van nieuwe borden aan de bestaande ambachtelijke uithangijzers zijn afgestemd op de bestaande maatvoering en op die voor ‘gewone’ uithangborden. Nieuwe figuratieve ontwerpen kunnen een afwijkende maat hebben en worden beoordeeld op basis van de gebiedscriteria uit de welstandsnota.
  • 2e reclame-uiting. De regel is dat bij panden die smaller zijn dan 7,50 meter 1 reclame-uiting aan de gevel is toegestaan. Als er bijzondere omstandigheden zijn, kan een 2e reclame-uiting voor een smal pand overwogen worden. Belangrijke aspecten hierbij zijn de bijdrage van de reclame aan de sfeer in een straat of plein, de afstemming op de vormgeving van het pand en de afstemming met de 1e reclamevorm (geen 2 uithangborden).
  • Muurschilderingen. Naast restauratie van oude reclame-muurschilderingen kan in samenspraak met de gemeente nieuwe reclamemuurschilderingen worden aangebracht. Belangrijke punten hierbij zijn de situering van de zijgevel, de ondergrond (bij voorkeur stucwerk) en een ingetogen kleurgebruik.

Reclame op de ruit: Er kan om aantoonbare (bedrijfs-)technische redenen of wegens leegstand een grotere oppervlakte dan 25% van de ruit worden dichtgeplakt. Een transparante folie heeft in dat geval de voorkeur. Het dichtplakken van ruiten zonder een reclame-uiting of logo is vergunningvrij en ook regelvrij.

Het volledige beleid voor reclame en uitstallingen vindt u in de Reclame- en uitstallingennota Deventer 2016 (pdf, 3,5 MB).