Privacyverklaring Wet politiegegevens (Wpg)
Als een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) van de gemeente een politietaak uitvoert, zoals het onderzoek naar strafbare feiten, dan is de Wet politiegegevens (Wpg) van toepassing. In deze privacyverklaring leggen we uit hoe we omgaan met politiegegevens.
Politiegegevens zijn persoonsgegevens die in het kader van een politietaak worden gebruikt (verwerkt).
Welke boa’s heeft de gemeente in dienst?
De gemeente Deventer heeft de volgende boa’s in dienst:
- Leerplichtambtenaren, die toezien op de naleving van de Leerplichtwet;
- Sociaal rechercheurs, die toezien op de naleving van de Participatiewet;
- Boa’s openbare ruimte, die toezien op naleving van onder andere de Algemene plaatselijke verordening (APV).
Waarvoor gebruikt de gemeente politiegegevens?
Boa’s van de gemeente Deventer gebruiken politiegegevens voor de doelen zoals beschreven in artikel 8, 9 en 13 van de Wpg. Het kan dan gaan om:
- Het schrijven van een proces-verbaal als je een strafbaar feit hebt gepleegd;
- Het afhandelen van de financiële administratie van aan een proces-verbaal gerelateerde betalingen;
- Het opsporen van daders van strafbare feiten.
Welke persoonsgegevens gebruiken wij in het kader van de Wpg?
Bij het aanzeggen van een proces-verbaal registreren wij contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum, een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan, het BSN, het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs. Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of het treffen van een betalingsregeling.
Je kan bij ons een bezwaar indienen tegen een proces-verbaal. Wij verzamelen dan, naast de gegevens die al bij het verzoek zijn verstrekt, contactgegevens, geboorteplaats en geboortedatum, het proces-verbaalnummer en eventueel overige op het vergrijp van toepassing zijnde gegevens.
Als wij aangifte doen bij de politie verzamelen wij voor zover mogelijk contactgegevens, geboorteplaats en -datum, en tijd, plaats en soort strafbaar feit.
Bij het signaleren van overtreders, het opsporen van verdachten van strafbare feiten en het verrichten van onderzoek naar gepleegde strafbare feiten, maken wij ook gebruik van camerabeelden.
Wat is de grondslag voor de verwerking van politiegegevens door de gemeente Deventer?
Persoonsgegevens mogen niet zomaar verwerkt worden. Daar is een zogenaamde ‘verwerkingsgrondslag’ voor nodig. De grondslag waarop de boa’s van de gemeente Deventer persoonsgegevens voor de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke verplichting.
De boa’s verwerken persoonsgegevens op grond van:
- Wetboek van Strafvordering;
- Wet politiegegevens;
- Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;
- Algemene plaatselijke verordening (APV);
- Leerplichtwet;
- Participatiewet.
Hoe lang worden jouw gegevens bewaard?
In de Wpg staat hoe lang we politiegegevens moeten bewaren. De gemeente Deventer hanteert deze regels voor het bewaren en vernietigen van de politiegegevens die wij verwerken.
Hoe beveiligen wij politiegegevens?
Gemeente Deventer is bewust bezig met het beveiligen van uw persoonsgegevens waaronder politiegegevens. Wij nemen maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn opgenomen in ons informatiebeveiligingsbeleid. Deze zijn volgens de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).
Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot de gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in systemen worden gelogd. We houden zodoende bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald bestand.
Met wie delen wij politiegegevens?
Soms is het nodig dat de gemeente de geregistreerde persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) of aan het Openbaar Ministerie (OM) of de politie vanwege een incident waarbij de gemeente aangifte doet.
Daarnaast delen wij soms persoonsgegevens met verwerkers die in opdracht van en voor de gemeente persoonsgegevens verwerken. Deze verwerkers zijn bijvoorbeeld incassobureaus, cloud- en hostingspartijen en IT-dienstverleners. Met deze verwerkers is een verwerkersovereenkomst afgesloten, waarin de wederzijdse rechten en plichten voor de verwerking zijn vastgelegd.
Rechten
Onder de Wpg heb je als betrokkene rechten. Deze rechten wijken enigszins af van de AVG. Je hebt in bepaalde gevallen recht op:
- Informatieverstrekking en inzage;
- Rectificatie (correctie) van gegevens;
- Vernietiging van gegevens;
- Bezwaar/beroep tegen proces-verbaal
Wil je informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens of inzage daarin? Dien dan een schriftelijk verzoek in. Als je van mening bent dat je gegevens niet kloppen, kan je ook een schriftelijk verzoek bij ons indienen tot rectificatie of vernietiging. Je geeft in het verzoek aan wat er gewijzigd of vernietigd moet worden.
Wij kunnen niet altijd voldoen aan je verzoek tot het uitoefenen van een Wpg-recht. In de volgende gevallen hebben wij het recht om je verzoek af te wijzen:
- Ter vermijding van belemmering van gerechtelijke onderzoeken of procedures;
- Ter vermijding van nadelige gevolgen voor de voorkoming, de opsporing, het onderzoek en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen;
- Ter bescherming van de openbare veiligheid;
- Ter bescherming van de rechten en vrijheden van derden;
- Ter bescherming van de nationale veiligheid;
- Ingeval van een kennelijk ongegrond of buitensporig verzoek, als bedoeld in artikel 24a, vierde lid.
Je kan jouw inzageverzoek of verzoek tot rectificatie/vernietiging indienen op 2 manieren:
- Per brief aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Deventer, Postbus 5000, 7400 GC Deventer.
- Door het invullen van een online verzoekformulier(Verwijst naar een externe website). Je logt dan in met DigiD. Jouw identiteit wordt op die manier vastgesteld.
Beslistermijn en rechtsbescherming
De beslistermijn op jouw inzageverzoek is 6 weken. Deze termijn kan met maximaal 4 of 6 weken worden verlengd. Wanneer je een verzoek indient om rectificatie of vernietiging van je gegevens, ontvang je binnen 4 weken een reactie.
Ben je het niet eens met onze beslissing op je verzoek? Dien dan binnen 6 weken na verzending daarvan schriftelijk een bezwaarschrift in bij het bestuursorgaan. Ook kan je de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)(Verwijst naar een externe website) vragen te bemiddelen of te adviseren.
Een klacht indienen
Je kan bij de gemeente een klacht indienen als je vindt dat de gemeente onzorgvuldig met je privacy is omgegaan. Ook kan je contact opnemen met de Functionaris voor de Gegevensbescherming van de gemeente Deventer.
Op grond van de privacywetgeving heb je het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder: de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit recht heeft alleen betrekking op je eigen gegevens en niet op die van een ander persoon. Kijk voor meer informatie op de website van de autoriteit persoonsgegevens(Verwijst naar een externe website).