Klacht over de gemeente indienen
Ben je ontevreden over hoe je bent behandeld door (een medewerker van) de gemeente? Dan kan je een klacht indienen.
Ben je het inhoudelijk niet eens met de gemeente? Kies dan een andere procedure.
Hoe werkt het?
Klacht online indienen
Je kan online een klacht indienen(Verwijst naar een externe website). Eventuele bijlagen kan je direct toevoegen (uploaden). Wil je ook jouw telefoonnummer vermelden?
Klacht per post indienen
Je kan jouw klacht per post indienen. Je stuurt je brief naar:
Gemeente Deventer
Postbus 5000
7400 GC Deventer
Klacht mondeling indienen
Wil je jouw klacht liever mondeling indienen, bijvoorbeeld omdat je het lastig vindt jouw klacht op te schrijven? Bel ons dan op 14 0570(Verwijst naar een telefoonnummer). Wij verbinden je door met de klachtencoördinator. Zij zet de klacht voor jou op papier.
Hoe schrijf je een klacht?
Beschrijf in jouw klachtbrief kort en duidelijk wat er is gebeurd en wanneer. Geef ook aan over welk onderdeel van de gemeente of welke ambtenaar je klaagt. Doe dit binnen 1 jaar nadat het gebeurd is.
Wat doet de gemeente met jouw klacht?
Op de pagina 'Wat doet de gemeente met jouw klacht?' vind je meer informatie over de klachtenregeling van de gemeente Deventer.
Klacht indienen met Electronic identification (eID)
Vanuit het buitenland kan je een klacht indienen met Electronic identification (eID)(Verwijst naar een externe website).
Hulp bij klacht
Twijfel je of je een klacht kan indienen bij de gemeente? Of wil je hulp bij het op papier zetten van jouw klacht? Bezoek dan bijvoorbeeld een spreekuur van de Sociaal Raadslieden(Verwijst naar een externe website).
Over wie kan je een klacht indienen?
Je kan alleen een klacht indienen over personen die betrokken zijn bij de gemeente Deventer. Het gaat dan om het handelen of juist niet handelen (‘nalaten’) van:
- het college van burgemeester en wethouders
- de burgemeester
- wethouders
- de gemeenteraad
- gemeenteraadsleden
- raadscommissies
- ambtenaren
Je kan bij de gemeente geen klacht indienen over bijvoorbeeld ambtenaren van de provincie of medewerkers van een woningbouwcorporatie.
Onafhankelijk klachtbehandelaar werk, inkomen en schulden
Heb je een klacht over de dienstverlening van het BAD, Konnected of de gemeente op het gebied van werk en inkomen? Dan kan je terecht bij een onafhankelijk klachtbehandelaar werk, inkomen en schulden.
Wanneer geen klacht?
Je kan geen klacht indienen over het gemeentelijk beleid of over algemene regels.
Procedure
Gemeente Deventer behandelt jouw klacht volgens de Regeling interne klachtenprocedure(Verwijst naar een externe website) en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht(Verwijst naar een externe website).