Vragen en antwoorden over het parkeervergunningsysteem
Over het digitale parkeervergunningsysteem hebben we een aantal vragen en antwoorden op een rij gezet.
Parkeerloket en mijn.2Park.nl
Het Parkeerloket is het systeem waarin je parkeervergunningen aanvraagt en beëindigt en kentekens wijzigt. Inloggen bij het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website) gaat veilig met je DigiD(Verwijst naar een externe website). Bedrijven loggen in via eHerkenning of permit login.
Op pagina 2 in de handleiding Parkeerloket (pdf, 1 MB) staat uitleg bij de icoontjes.
In mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website) regel je snel en eenvoudig het gebruik van je parkeervergunning.
2Park heb je alleen nodig als:
- je een bezoekersvergunning hebt
- je een bedrijfsvergunning hebt, of
- als je een bewonersvergunning of jaarkaart met 2 kentekens hebt.
Heb je een parkeervergunning aangevraagd? Dan heb je een account in het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website). Bij sommige parkeervergunningen heb je daarnaast mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website) nodig. In dat geval krijg je hierover een e-mail. Je maakt dan ook een account aan in de webapp 2Park.
Ben je de de koppeling met mijn.2Park.nl kwijt?
- Log dan in op het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website)
- Ga naar ‘Huidige producten’.
- Selecteer je parkeervergunning.
- Klik op de button 'Stuur 2Park koppelmail'. Het kan even duren voordat je de e-mail met de koppelcode ontvangt.
Voor de duidelijkheid: mijn.2Park.nl is géén app uit de App Store of Google Play, maar een webapp.
Tip: maak op je smartphone of computer een snelkoppeling, favoriet of bladwijzer naar mijn.2Park.nl. Op mobiele apparaten kan je de mijn.2Park.nl op het startscherm zetten. Hoe je de snelkoppeling maakt en hoe die heet, hangt af van je type toestel en browser. Op internet staan filmpjes en handleidingen voor allerlei toesteltypen. Hieronder de meest voorkomende:
Er heeft een update plaatsgevonden van mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website). In sommige gevallen krijg je een melding, zodra je de webapp opstart. Door op OK te klikken, gaat de melding niet altijd weg. Wat kan je dan doen?
- druk op F5 (refresh);
- als dat niet werkt: druk op CTRL-F5 (harde refresh);
- als je mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website) via een snelkoppeling op het bureaublad van je computer of via een app op de telefoon opstart: verwijder de koppeling of het icoontje van de app. Ga via de internetbrowser naar https://mijn.2park.nl(Verwijst naar een externe website) en maak een nieuwe snelkoppeling;
- werkt dit allemaal niet? Verwijder dan cache/cookies. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
Verwijder cache/cookies (in de Chrome-app op je Android-telefoon of -tablet):
- open de Chrome-app op uw Android-telefoon of -tablet;
- tik in de rechterbovenhoek op 'Meer';
- tik op 'Geschiedenis' en dan op 'Browsegegevens' wissen;
- kies bovenaan een periode;
- vink de selectievakjes aan naast 'Cookies en sitegegevens' en 'Gecachte afbeeldingen en bestanden';
- tik op 'Gegevens wissen'.
Ik heb hulp nodig
Heb je hulp nodig met het parkeervergunningsysteem? Stuur dan een e-mail naar parkeren@deventer.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Wil je liever iemand spreken aan de balie? De afdeling Parkeren vind je in stadhuis Deventer. Hier kan je doordeweeks terecht van 08.00 uur tot 18.00 uur. Maak online een afspraak of maak een afspraak via telefoonnummer 14 0570(Verwijst naar een telefoonnummer).
Heb je hulp nodig met het parkeervergunningsysteem? Stuur dan een e-mail naar parkeren@deventer.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Bewonersvergunning: ik wil parkeren
Bekijk de kaart met vergunningzones(Verwijst naar een externe website). In de kaart kan je klikken op de kleurvlakken. Je ziet dan welke zone gekoppeld is met welke parkeervergunning.
Op een parkeervergunning voor bewoners kan je 2 kentekens registreren. Er mag maar 1 voertuig parkeren op hetzelfde moment.
Je activeert het kenteken waarmee je parkeert in mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website). Parkeer je met het andere voertuig, dan wissel je het kenteken om in mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website). Dat gaat zo:
- Ga naar ‘Alle producten’ en selecteer jouw bewonersvergunning.
- Selecteer het kenteken waarmee je nu gaat parkeren. Dit kenteken kleurt nu geel.
- Vanaf dat moment kan je parkeren met het betreffende kenteken.
Wil je parkeren met het andere kenteken? Activeer dan dat kenteken in mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website).
De bezoekersvergunning kent 2 systemen: het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website) en mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website). De vergunning wordt verleend in het Parkeerloket. Het opwaarderen van parkeertegoed en kentekens van bezoek aan- en afmelden, doe je in de webapp 2Park. Meer hierover lees je in de handleiding Parkeerloket (pdf, 1 MB) en de handleiding mijn.2Park.nl (pdf, 339 KB).
Het parkeertegoed kan je weer toevoegen vanaf 1 januari.
Aan de bewonersvergunning of jaarkaart betaald parkeren is een kenteken gekoppeld. Team Toezicht & Handhaving scant kentekens en controleert zo of er een geldige parkeervergunning is. Let er dus op dat het goede kenteken is geactiveerd.
Bewonersvergunning: veranderingen in mijn situatie
Heb je een parkeervergunning voor bewoners en/of bezoekers? En verhuis je naar een adres buiten de vergunningzone?
Beëindig dan je parkeervergunning. Je hebt hier geen recht meer op.
- Selecteer in het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website), onder Huidige producten, het parkeerproduct dat je wil beëindigen.
- Doorloop de stappen totdat je bevestiging krijgt dat je vergunning is beëindigd.
- Het parkeerproduct verdwijnt uit Huidige producten.
- Wil je meerdere vergunningen beëindigen, dan doorloop je deze stappen bij alle producten.
Je vindt het beëindigde product terug onder Historie. Hier staat ook het besluit over de beëindiging van het product. Onderaan dit document zie je het bedrag dat je teveel hebt betaald voor je parkeervergunning. Dit bedrag krijg je terug. We storten dit bedrag op het door jou aangegeven bankrekeningnummer.
Jaarkaart betaald parkeren en abonnement garage
Verhuis je en wil je gebruik blijven maken van een jaarkaart betaald parkeren of garageabonnement? Wij kunnen de jaarkaart of het abonnement omzetten naar jouw nieuwe adres. Neem hiervoor contact met ons op via parkeren@deventer.nl(Verwijst naar een e-mailadres)
Zodra je bij de gemeente bent ingeschreven op je nieuwe adres, kan je een parkeerproduct aanvragen. Log in met je DigiD. Het gebied waar je woont heeft invloed op welke producten je kan aanvragen.
Sta je ingeschreven op een adres binnen een vergunningszone? Dan kan je - afhankelijk van het gebied waar je woont - een parkeervergunning aanvragen.
- Ga naar het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website) en log in met je DigiD.
- Ga naar 'Aanvraagbare producten'.
- Je ziet nu een overzicht met de verschillende producten die je kan aanvragen. Scrol naar beneden voor het hele overzicht.
- Selecteer een product
- Doorloop de stappen, en vul alle gegevens juist in
- Zodra je hebt betaald, is de parkeervergunning actief.
- Wil je meerdere producten aanvragen? Doorloop voor ieder product opnieuw het proces.
Zodra de vergunning actief is kan je parkeren met het voertuig dat je hebt aangemeld op de parkeervergunning. Heb je meerdere kentekens ingevuld op de bewonersvergunning of jaarkaart? Activeer dan het geparkeerde kenteken via mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website).
Je kan jouw parkeerproduct zelf beëindigen in het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website). Krijg je geld terug? Wij storten het bedrag op de bankrekening die je hebt opgegeven.
- Ga naar het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website) en log in met je DigiD.
- Kies in het Hoofdmenu voor ‘Huidige producten’.
- Selecteer het product dat je wil beëindigen en druk op 'Beëindigen'.
- Vul vervolgens je IBAN-gegevens in.
- Bevestig dat je het product wil beëindigen.
- Doorloop alle stappen in het scherm.
- Je ziet dat het product is verdwenen uit 'Huidige producten'. Het product en de bijbehorende documenten (het intrekkingsbesluit) vind je nog terug onder 'Historie'.
- Je kan nu geen gebruik meer maken van je parkeerproduct.
Zodra je (tijdelijk) een 2e kenteken toevoegt aan je bewonersvergunning of jaarkaart moet je het kenteken waarmee je parkeert activeren in mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website). Parkeer je met het andere voertuig, dan wissel je het kenteken om in mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website). Doe dit om parkeerboetes te voorkomen. Op een parkeervergunning/jaarkaart kan je maximaal 2 kentekens registreren. Maar je mag maar met 1 voertuig tegelijk parkeren.
- Controleer bij 'Huidige producten' of de juiste kentekens zijn gekoppeld aan je parkeervergunning of jaarkaart.
- Wanneer nodig wijzig je deze: verwijder daarvoor het verkeerde kenteken en voeg het juiste kenteken toe.
- Vervolg alle stappen totdat de tekst 'De kentekens zijn gewijzigd!' verschijnt.
Staan alle kentekens goed in het systeem? Druk op de koppeling naar mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website) en log hier in.
- Ga naar ‘Alle producten’ en selecteer jouw bewonersvergunning.
- Selecteer het kenteken waarmee wordt geparkeerd. Dit kenteken kleurt nu geel.
- Vanaf dat moment kan je parkeren met dit kenteken.
- Wil je parkeren met je andere kenteken? Activeer dan eerst dat kenteken dan in mijn.2Park.nl.
Heb je (tijdelijk) een ander voertuig?
Dan kan je het kenteken op je vergunning aanpassen in het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website). Staat de auto niet op jouw naam, maar is het een leaseauto, of een tijdelijke auto van de garage? Zorg er dan voor dat je beschikt over een bewijsdocument als pdf. Deze heb je nodig tijdens het proces.
- Ga naar het Parkeerloket(Verwijst naar een externe website) en log in met je DigiD
- Selecteer bij ‘Huidige producten’ je parkeervergunning, jaarkaart of garageabonnement
- Kies voor ‘Beheer kentekens’
- Verwijder het kenteken waarmee je niet meer parkeert. Voeg het nieuwe kenteken toe en druk onderaan het scherm op ‘Vervolgen’
- Staat het kenteken niet op jouw naam? Voeg dan de bewijsdocumenten toe
- Je krijgt een aantal vragen of de kentekens en documenten juist zijn toegevoegd. Beantwoord de vragen en druk op 'Vervolgen' en tenslotte op ‘Bevestigen’
- Je krijgt dan de melding ‘De kentekens zijn gewijzigd!’
- Vanaf nu is het nieuwe kenteken gekoppeld aan jouw parkeerproduct. Een bevestiging hiervan vind je terug onder jou product, bij 'Bekijk documenten, Productdocumenten'.
Zijn er 2 kentekens gekoppeld aan jouw bewonersvergunning of jaarkaart betaald parkeren?
Denk er dan aan om je kenteken te activeren via mijn.2Park.nl(Verwijst naar een externe website).
Bekijk dehandleiding Parkeerloket (pdf, 1 MB)en de handleiding mijn.2Park.nl (pdf, 339 KB)