Spring naar einde van Hoofdmenu Spring naar begin van Hoofdmenu

Vreemdelingenpaspoort

Een vreemdelingenpaspoort is een reisdocument voor vreemdelingen. Het reisdocument is maximaal 5 jaar geldig, afhankelijk van de duur van uw verblijfsvergunning regulier. Een aanvraag is alleen mogelijk als u geen paspoort kunt krijgen bij de autoriteiten van uw eigen land.

Op vrijdag 22 november kunt u geen paspoort of identiteitskaart aanvragen bij Gemeente Deventer. Dit geldt op alle locaties. We vervangen de aanvraagstations voor de reisdocumenten. Daardoor zijn aanvragen niet mogelijk. Wél kunt u een eerder aangevraagd paspoort of identiteitskaart ophalen. Houd u rekening met de levertijd van het reisdocument.

Afspraak maken aanvragen paspoort  >>>

Afspraak maken ophalen paspoort  >>>

Reisdocument aanvragen

U vraagt uw reisdocument voor vreemdelingen aan bij Publiekscontacten. U doet dit persoonlijk. Dit geldt ook voor kinderen voor wie een eigen reisdocument wordt aangevraagd. Zij moeten bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn, ongeacht de leeftijd. U kunt een afspraak maken voor het aanvragen van een reisdocument voor vreemdelingen. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

De gemeente stuurt uw aanvraag door aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij moeten toestemming geven voor uw reisdocument voor vreemdelingen. Soms moet u met documenten aantonen dat u geen paspoort kunt krijgen bij de autoriteiten van uw eigen land. Het kan enkele weken tot maanden duren voordat de gemeente antwoord krijgt over uw aanvraag. U krijg hiervan bericht. Daarna kunt bij Publiekscontacten de aanvraag afronden.

Wat heeft u nodig bij de aanvraag?

  1. Een goedgelijkende kleuren pasfoto. Lees hier de voorwaarden waaraan uw pasfoto moet voldoen.
  2. Uw geldige verblijfsvergunning.
  3. Bewijsstukken waaruit blijkt dat uw eigen land aan u geen reisdocument kan of wil verstrekken.
  4. Indien van toepassing: uw eerder afgegeven reisdocument voor vreemdelingen.
  5. Voor kinderen onder de 18 jaar moeten de ouders of gezaghouders toestemming geven. In de mogelijkheden hieronder gaan we ervan uit dat beide ouders het gezag hebben. Heeft maar 1 ouder het gezag, dan geeft alleen die ouder toestemming. Er zijn 4 mogelijkheden:
    • Beide ouders of gezaghouders gaan mee naar de aanvraag. Zij moeten zich allebei legitimeren.
    • Een ouder of gezaghouder gaat mee naar de aanvraag. Hij/zij moet zich legitimeren. De andere ouder of gezaghouder geeft schriftelijke toestemming (pdf, 67 KB). Ook neemt u een kopie mee van zijn of haar legitimatiebewijs.
    • Komt er geen ouder of gezaghouder mee naar de aanvraag? Dan moeten beide ouders of gezaghouders schriftelijke toestemming (pdf, 67 KB) geven. Ook neemt u kopieën van hun legitimatiebewijzen mee. 
    • Heeft u geen ouders of gezaghouders meer, dan geeft stichting Nidos de toestemming.
  6. U betaalt bij het afronden van de aanvraag.

Wat u nodig heeft bij het ophalen van uw nieuwe reisdocument voor vreemdelingen, leest u onder het tabblad Termijn (kopje Reisdocument ophalen).

Reisdocument kwijt of gestolen

Is uw reisdocument voor vreemdelingen vermist (kwijt of gestolen)? Dan vult u bij de aanvraag van uw nieuwe reisdocument bij Publiekscontacten een verklaring van vermissing in.

Voor de aanvraag van een nieuw reisdocument na vermissing/diefstal is het niet noodzakelijk dat u aangifte doet bij de politie. Alleen als uw reisdocument 2 keer binnen 1 jaar is vermist of 3 keer binnen 5 jaar, moet u aangifte doen bij de Nederlandse politie. Bij de nieuwe aanvraag neemt u dan het proces-verbaal mee. Hierin moeten alle gegevens van het vermiste reisdocument staan.

Tarieven 2019
Reisdocument voor vreemdelingen € 53,97
Extra kosten spoedaanvraag reisdocument € 48,60
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) € 17,80
Uittreksel uit gezagsregister (verklaring gezag) via de rechtbank  gratis

U betaalt bij het afronden van de aanvraag. Met PIN betalen heeft onze voorkeur.

Levertijd reisdocument

Voor uw reisdocument moet gemeente Deventer wachten op toestemming van de IND en het ministerie. Alleen met toestemming kunt u de aanvraag afronden. Dit kan enkele weken tot maanden duren. U krijg hiervan bericht. Daarna kunt bij Publiekscontacten de aanvraag afronden.

Na het afronden van de aanvraag duurt het 5 werkdagen voordat u op locatie stadhuis Deventer uw reisdocument kunt ophalen. Voor de locaties Bathmen en Schalkhaar geldt dat u het reisdocument na het afronden van de aanvraag niet op de eerstvolgende maandag, maar vanaf de maandag erna kunt ophalen.

Spoedaanvraag reisdocument

Voor uw reisdocument moet gemeente Deventer wachten op toestemming van de IND en het ministerie. Dit kan enkele weken tot maanden duren. Alleen als u toestemming heeft gekregen, kunt u de aanvraag afronden.

Heeft u toestemming gekregen en wilt u de aanvraag met spoed afronden? Kom dan vóór 14.00 uur naar onze locatie stadhuis Deventer. U kunt uw reisdocument dan de volgende werkdag na 09.30 uur ophalen. In Schalkhaar en Bathmen kunt u geen spoedaanvraag doen. Let op, u betaalt voor een spoedaanvraag extra kosten.

Reisdocument ophalen

U haalt uw reisdocument voor vreemdelingen persoonlijk op bij Publiekscontacten. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd. U kunt een afspraak maken voor het ophalen van een reisdocument. Met een afspraak helpen wij u binnen 5 minuten en voorkomt u dus wachttijd.

Neem uw geldige verblijfsvergunning mee. Heeft u een eerder afgegeven reisdocument voor vreemdelingen, dan neemt u deze ook mee.

Voor kinderen tot 12 jaar geldt dat ook (1 van) de gezaghouder(s) aanwezig moet zijn bij het ophalen. U heeft na de aanvraag maximaal 3 maanden de tijd om uw reisdocument op te halen.

Vingerafdrukken

Bij de aanvraag van een reisdocument voor vreemdelingen geeft u 2 vingerafdrukken af. In een chip in het paspoort worden de vingerafdrukken opgeslagen, samen met de kleurenfoto en uw persoonsgegevens. Kinderen tot 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken af te geven.

Geldigheid

De geldigheid van een reisdocument voor vreemdelingen is afhankelijk van het type verblijfsvergunning en de geldigheid daarvan. In het reisdocument kan een vermelding komen dat u niet mag reizen naar een bepaald land, bijvoorbeeld naar het land waarvan u de nationaliteit heeft.

Naamgebruik

Als u getrouwd bent (geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (gehad), dan kunt u de achternaam van uw partner op het paspoort laten vermelden. Dit is niet verplicht, maar een keuze. Deze mogelijkheid bestaat voor beide partners.

Visum

Meer informatie over het aanvragen van een visum vindt u op de website www.nederlandwereldwijd.nl.

Verklaring gezag

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de Koninklijke Marechaussee.

De verklaring, het uittreksel uit gezagsregister, kunt u aanvragen bij Publiekscontacten. Het uittreksel kost € 17,80 en is klaar terwijl u wacht. U kunt het uittreksel uit gezagsregister ook aanvragen bij de rechtbank. De verklaring is dan gratis. De Rijksoverheid geeft u meer informatie.

Over het reizen met een minderjarige naar het buitenland, leest u meer op de website van de Rijksoverheid.

Identiteitsfraude

Steeds meer organisaties vragen om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën. U kunt dit misbruik tegengaan. Hoe? Kijk op www.rijksoverheid.nl/identiteitsfraude.

Vermoedt u fraude met een kopie of het documentnummer van uw paspoort of identiteitskaart? U kunt dit persoonlijk melden bij Publiekscontacten. Wij noteren het documentnummer in het Basisregister reisdocumenten. Zo wordt verdere misbruik van uw paspoort of identiteitskaart zoveel mogelijk voorkomen. Bent u slachtoffer van identiteitsfraude, dan kunt u dat melden bij het Centraal meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI).

Voor een paspoort kunt u terecht op de locaties stadhuis DeventerBathmen en Schalkhaar.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op.

English Deutsch