Wat doet de gemeente met jouw klacht?
Dien je een klacht in? Dan gaan wij eerst met je in gesprek. Als we er samen niet uitkomen, kan je je klacht doorsturen aan de Nationale ombudsman.
Zo behandelt gemeente Deventer jouw klacht
- Eerst in gesprek
-
Een klacht gaat meestal eerst naar de teammanager van de persoon of afdeling waarover jouw klacht gaat. De teammanager neemt meestal telefonisch contact met je op. Hij of zij zal jou vragen wat er is gebeurd. Welke gevolgen had dat voor jou? Had je last van de gebeurtenis?
Vaak lukt het om in een goed gesprek een oplossing te vinden. Als jullie het eens zijn geworden, is de klacht daarmee afgehandeld.
- Klachtbehandelaar
-
Komen jullie er samen niet uit? Dan behandelen we jouw klacht in de formele klachtenprocedure. De gemeente wijst dan 1 of 2 klachtbehandelaars aan. Dat zijn ambtenaren die niet zelf betrokken zijn (geweest) bij de gebeurtenis waarover je klacht gaat. Ook deze klachtbehandelaars neemt (telefonisch) contact met je op, zodat je jouw klacht kan toelichten.
De klachtbehandelaars onderzoeken de klacht. Zij nemen daarvoor ook contact op met de persoon of afdeling waarover je klaagt en/of met anderen die voor het onderzoek van belang zijn. Zo wordt het verhaal van 2 kanten belicht. Je hebt het recht om officieel over jouw klacht te worden gehoord.
- Besluit toegestuurd
-
Als het onderzoek in de formele klachtenprocedure klaar is, nemen we een besluit. Je krijgt daarover een brief. Daarin staat wat de gemeente van je klacht vindt en of er conclusies aan worden verbonden.
Een klacht indienen bij de Nationale ombudsman
Ben je het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kan je terecht bij de Nationale ombudsman.
Let op: de Nationale ombudsman helpt je alleen als je eerst een klacht hebt ingediend bij de gemeente.
Je kan om 2 redenen een klacht indienen:
- Je bent niet tevreden met de manier waarop de gemeente jouw klacht heeft afgehandeld;
- Het duurt te lang voordat de gemeente op jouw klacht beslist.
Je schriftelijke klacht stuur je aan:
Nationale ombudsman
Antwoordnummer 10870
2501 WB Den Haag
Een klacht indienen kan ook online, via de website van de Nationale ombudsman(Verwijst naar een externe website).
Hulp nodig?
Twijfel je of je een klacht kan indienen of wil je hulp bij het schrijven van je klacht? Bezoek dan 1 van de spreekuren van de Sociaal Raadslieden(Verwijst naar een externe website). Of bel gratis met de Nationale ombudsman, 0800 - 33 55 555(Verwijst naar een telefoonnummer) (op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).
Wat doet de Nationale ombudsman met jouw klacht
De Nationale ombudsman onderzoekt jouw klacht en doet hierover een uitspraak. Hij bekijkt of er sprake is van behoorlijk of onbehoorlijk handelen.
De ombudsman kan ook een aanbeveling geven. Bijvoorbeeld over het herstellen van een fout of over het voorkomen van fouten in de toekomst. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze aanbeveling.
Zie ook
- Dien online een klacht in over de gemeente
- Klacht indienen over dienstverlening Werk, inkomen en schulden
- Meer lezen over de afhandeling van klachten? Download het jaarverslag klachten