Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
Bent u gehandicapt en kunt u daardoor moeilijk lopen? U kunt bij de gemeente een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met deze kaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen binnen de EU. U moet zich wel houden aan de lokale regels voor parkeren.
Aanvraag
Aanvragen
- Een gehandicaptenparkeerkaart vraagt u online aan met het aanvraagformulier. U logt in met uw DigiD. Betalen doet u met iDEAL of creditcard. Per e-mail krijgt u direct een ontvangstbevestiging. Na 3 werkdagen krijgt u per post een bevestiging van uw aanvraag. Hierin staat ook uw contactpersoon vermeld.
- Liever niet online aanvragen? Neem dan telefonisch contact op via 14 0570.
Wat heeft u nodig?
- een geldig legitimatiebewijs;
- het ingevulde aanvraagformulier;
- 1 pasfoto;
- vraagt u een bestuurderskaart aan, dan heeft u ook uw rijbewijs nodig.
Een aanvraagformulier per post ontvangen?
Een ingevuld formulier levert u in bij de balie van het stadhuis. Hier kunt u ook betalen. Maak hiervoor een afspraak. U kunt ook terecht bij onze locatie in Bathmen of Schalkhaar. Bel dan voor een afspraak naar 14 0570.
Na uw aanvraag
De gemeente bekijkt of u recht heeft op een gehandicaptenparkeerkaart:
- meestal is een medische keuring nodig door een onafhankelijke keuringsinstantie;
- de arts van de keuringsinstantie beoordeelt uw (loop)beperkingen;
- op grond van de keuring wordt bepaald of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart.
Als de gemeente alle gevraagde gegevens en documenten heeft ontvangen, krijgt u na maximaal 8 weken schriftelijk bericht over de toekenning of afwijzing van uw aanvraag. De beoordeling kan langer duren als advies nodig is van meerdere externe instanties. Is dat het geval, dan ontvangt u hierover bericht. Is uw aanvraag afgewezen, dan ontvangt u het betaalde bedrag niet terug.
Kaart ontvangen?
Zet uw handtekening op de gehandicaptenparkeerkaart, en zorg ervoor dat de voorkaart van de kaart duidelijk zichtbaar is. Bekijk waar u kunt parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart.
Kortdurende ontheffing parkeren bij baliebezoek stadhuis
Heeft u moeite met het bezoeken van de balies in het stadhuis? Dan kunt u gebruikmaken van een kortdurende parkeerontheffing tijdens het baliebezoek. Dit is alleen bedoeld voor inwoners die niet ver kunnen lopen en geen gehandicaptenparkeerkaart hebben. Bijvoorbeeld iemand die tijdelijk niet goed kan lopen, of een mantelzorger die iemand begeleidt. Meer informatie over de kortdurende ontheffing.
Kosten
1e aanvraag en verlenging |
€ 35,50 |
Aanvraag duplicaat (bij vermissing/diefstal) |
€ 13,65 |
- Is uw aanvraag afgewezen, dan ontvangt u het betaalde bedrag van € 35,50 niet terug.
- De kaart wordt toegekend voor een periode van 1, 2 of maximaal 5 jaar.
Voorwaarden
Wanneer komt u in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart?
- u kunt geen 100 meter aaneengesloten lopen met de gebruikelijke loophulpmiddelen, zoals een rollator;
- u bent langer dan 6 maanden afhankelijk van de gehandicaptenparkeerkaart;
- bij een passagierskaart: u heeft voor vervoer van deur tot deur altijd de hulp nodig van de bestuurder en/of u maakt blijvend gebruik van een rolstoel. Kunt u door de bestuurder worden afgezet op plaats van bestemming en wachten tot de bestuurder de auto op een gewone parkeerplaats heeft geparkeerd? Dan komt u meestal niet in aanmerking voor een passagierskaart.
Hoe lang is de gehandicaptenparkeerkaart geldig?
- Afhankelijk van het medisch advies is de kaart voor een periode van maximaal 5 jaar geldig.
- U krijgt bericht over de afloop van de periode, zodat u een nieuwe aanvraag kunt doen.
Medische keuring
Vraagt u de gehandicaptenparkeerkaart voor de 1e keer aan? Dan wordt u altijd medisch gekeurd. De arts kan ook een negatief advies geven. U komt dan niet in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart.
Bijzonderheden
Er zijn 3 soorten gehandicaptenparkeerkaarten:
1. Bestuurderskaart: bent u gehandicapt en bestuurt u zelf de auto, dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen. De parkeerkaart is niet kentekengebonden, u kunt de kaart voor elke auto gebruiken. Wel is de kaart persoonsgebonden.
2. Passagierskaart: als u door uw handicap altijd afhankelijk bent van vervoer door anderen van deur tot deur, dan kunt u een passagierskaart aanvragen. De kaart is persoonsgebonden.
3. Bestuurders- en passagierskaart
Verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart
6 weken voordat de periode afloopt krijgt u bericht dat de geldigheid afloopt zodat u een nieuwe kunt aanvragen.
Inleveren van de gehandicaptenparkeerkaart
Wanneer de gehandicaptenparkeerkaart niet meer gebruikt wordt moet deze teruggestuurd worden.
Uw gehandicaptenparkeerkaart is vermist/gestolen
U vraagt een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aan. Daarvoor gaat u naar de balie van Publiekscontacten Vergunningen.
- U vult een verklaring van vermissing in.
- Uw oude kaart wordt ongeldig. Wij registreren deze bij de RDW. Zo wordt misbruik van uw vermiste of gestolen kaart voorkomen.
- U betaalt € 13,65 voor een nieuwe kaart.
- De nieuwe gehandicaptenparkeerkaart ontvangt u via aangetekende post.
Contact
Vragen? Neem dan contact met ons op.